El barri de Can Vidalet d’Esplugues de Llobregat ha acollit aquest divendres la primera prova en entorn urbà real de la Ona, el robot autònom de distribució de mercaderies creat per la UPC i Carnet, el hub de recerca sobre mobilitat del futur, en el marc del projecte europeu LogiSmile.
Amb la presència de la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, el vehicle, que pot circular a un màxim de 20 km/h i pujar i baixar escales, ha fet un recorregut de manera totalment autònoma a l’entorn del mercat de Can Vidalet, on ha recollit un paquet en un comerç que després ha entregat a la ministra. El projecte vol donar resposta al gran repte de la distribució urbana d’última milla en unes ciutats cada cop més congestionades.
Com han explicat els seus impulsors, LogiSmile és una de les iniciatives innovadores per demostrar l'eficàcia d’aquest tipus de robots autònoms de repartiment de mercaderies al centre de les ciutats, ja que permet reduir costos, emissions contaminants i congestió de trànsit, així com solucionar les dificultats d’aparcament a la ciutat, alhora que garanteix repartiments flexibles, ràpids i còmodes.
L’alcaldessa d’Esplugues de Llobregat, Pilar Díaz, ha recordat que els hàbits de consum de la ciutadania han variat molt en els últims anys i que amb la popularització del comerç electrònic, la distribució de mercaderies ha contribuït a la congestió de les ciutats. En aquest punt, la batllessa ha destacat que la tecnologia, com es va demostrar durant la pandèmia, ha d’ajudar a resoldre aquesta problemàtica i que projectes com LogiSmile hi contribueixen de forma molt important.
Al seu torn, la ministra Sánchez ha destacat que la necessària transformació de la mobilitat a les ciutats, que ha de donar també resposta als reptes del canvi climàtic, pot tenir en el vehicle autònom el seu "aliat" ideal. “Projectes pioners com aquest poden ser la resposta a tots aquests reptes i per això cal la implicació de tothom”, ha afegit.
El projecte, amb un pressupost d'1,3 milions d'euros, està liderat per CARNET —el hub de recerca i innovació en mobilitat urbana creat per la UPC, VW Group Research i SEAT, liderat per CIT-UPC— i està cofinançat per l’EIT Urban Mobility, una iniciativa de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia de la Unió Europea. El projecte compta també amb la participació de l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat i l’AMB, entre altres socis d’Espanya i Europa.
Validació del sistema de navegació autònoma o interacció robot-humà
El banc de proves del barri de Can Vidalet d’Esplugues implica una àrea-pista de 750 metres on es barregen calçada i zones per a vianants. Té com a objectiu validar el sistema de navegació autònoma, la interacció robot-humà, la comunicació amb els destinataris finals i la validació del centre de control back-end, incloent-hi el gestor de missions i el control remot. També serveix per demostrar i validar la recollida i el lliurament de paquets als usuaris.
L’experiència de l’àrea metropolitana de Barcelona i d’Esplugues també busca avaluar l'acceptació d’Ona per part dels usuaris de la via pública i dels vianants presents al lloc. De fet, en els últims mesos, mentre CARNET posava a punt el robot, Ona i els vianants han conviscut pels carrers de la ciutat.
Després de la d’Esplugues, el robot Ona viatjarà a Hamburg (Alemanya) i Debrecen (Hongria) on es faran nous assajos del projecte LogiSmile tenint en compte els resultats de l’experiència adquirida a Esplugues i la metròpoli de Barcelona, però també en altres proves dutes a terme pels membres de Carnet en els últims mesos.
Robot Ona
El robot, de dos metres de llarg per un d'ample, té sis rodes, pot circular a una velocitat màxima de 20 quilòmtres hora i pujar i baixar esglaons de fins a 20 centímetres. Amb una autonomia de 8 hores, està equipat amb diferents sensors que li permeten circular de manera autònoma i amb total seguretat, eviatnt obstacles, vianants i d'altres vehicles.