L’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat i Protecció Civil han fet aquest dilluns el primer simulacre d’accident aeri en zona d’aiguamolls. Concretament, l’exercici, en què han participat més de 200 professionals, ha simulat la caiguda d’un avió a l'estany de Cal Bitxot, a l’interior dels Espais Naturals del Delta del Llobregat.
L’objectiu del simulacre, a banda de posar a prova la resposta coordinada de tots els organismes i cossos implicats en un accident d’aquestes característiques, també ha estat practicar la intervenció específica a la zona pantanosa del delta. Aquí, per primer cop, els bombers han utilitzat una plataforma flotant desmuntable que ha servit per accedir a les restes de l'avió i evacuar les víctimes.
L’accident s’ha produït durant l’aproximació a l’aeroport d’un vol amb destí Barcelona. L’aeronau, en l’aproximació final a la pista 24R, ha informat de l’explosió als 2 motors, la qual cosa ha provocat la caiguda de l’aeronau a l’estany de Cal Bitxot, al delta del Llobregat.
Un cop rebut l’avís de l’accident als volts de dos quarts d’onze, Protecció Civil ha activat l'AEROCAT, el pla d'emergències aeronàutiques, i els cossos d’emergència s’han desplaçat al lloc de l’accident. Els primers en arribar han estat els bombers de l’aeroport del Prat que, amb dos camions, han estabilitzat la zona ruixant (simuladament) l’avió i els voltants amb escuma.
A partir d’aquí, els efectius participants han iniciat la maniobra de rescat de les víctimes immediates, a qui han evacuat fora de la zona d’intervenció per traslladar-les i ser rebudes pels efectius sanitaris. A més s’han realitzat tasques d’extinció i de recerca i rescat de víctimes, tan a l’interior com a l’exterior del fusellatge, així com també a l’estany per part dels GRAE Subaquàtics.
Per excarcerar i evacuar les víctimes de l’avió -que s’ha recreat amb una petita barca on hi havia dues víctimes- amb més seguretat, s’ha muntat per primer cop una plataforma flotant que ha estat operativa en pocs minuts. A través d’ella, els professionals han pogut fer arribar el material necessari i maniobrar amb més agilitat que no pas fent-ho des de l’aigua.
Tot el dispositiu s’ha coordinat inicialment des del centre de control avançat que s’ha instal·lat al pàrquing de Cal Tet, a uns 600 metres de l’accident. A més, gràcies a la unitat de drons dels Mossos d’Esquadra, l’operatiu s’ha pogut seguir en directe des de la sala de crisi ubicada a les instal·lacions de l’aeroport del Prat.
Al seu torn, l’Ajuntament del Prat de Llobregat ha activat el Pla d’emergències municipal i el CECOPAL (centre de Coordinació Operativa Municipal), com es faria davant d’una situació real. També s’han practicat sistemes d’avís a la població per part de la policia local (trucades a organismes/entitats/edificis particulars situats en zones de risc...), en funció dels riscos detectats a l’entorn de la zona de l’accident simulat determinats pel conjunt de cossos d’emergència.
Per facilitar la gestió i distribució de les dotacions, un dels punts conflictius pel poc espai a la zona de l'accident, els Bombers de la Generalitat han ubicat un Punt de Trànsit davant del cementiri del Prat de Llobregat.
En dur-se a terme a l’estany de Cal Bitxot, Agents Rurals també ha vetllat perquè la celebració del simulacre sigui compatible amb la preservació de la biodiversitat d’aquesta zona del delta del Llobregat, tant prèviament a l’hora de decidir el punt exacte on es duria a terme, com durant el seu desenvolupament, evitant qualsevol afectació a la fauna i la flora.
Al simulacre hi han intervingut més de 200 professionals d’Aena Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, Protecció Civil de la Generalitat, la subdelegació del govern espanyol a Barcelona, l’Ajuntament del Prat de Llobregat, Mossos d’Esquadra, Bombers de la Generalitat, Bombers de Barcelona, SEM, Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Catalunya (Departament de Justícia), Agents Rurals, Guardia Civil, Cuerpo Nacional de Policia i altres organismes.
Valoracions
Finalitzat l'exercici, Marta Cassany, directora general de Protecció Civil de Catalunya, n'ha fet una valoració molt positiva, destacant especialment la bona coordinació entre els més de 200 professionals participants. També ha posat en valor que s'hagi pogut seguir en directe des de la sala de crisi amb el dron dels Mossos i que s'hagi provat per primer cop la plataforma flotant de rescat, dos elements que poden ser "rellevants" en cas d'una emergència real.
Al seu torn, Carlos Prieto, subdelegat del govern espanyol a Barcelona, ha celebrat que s'ha vist una coordinació i determinació "molt rellevants" entre els participants i uns protocols "molt ben afinats". "Es un accident que desitgem que no arribi a passar mai, però si succeix hem demostrat que estem preparat per abordar-lo", ha afegit.