Badalona confia que la Copa del Rei de bàsquet de l’any vinent servirà per “marcar una nova etapa” que permeti ressituar la ciutat i convertir-la en un pol d’atracció per a projectes internacionals. És la premissa compartida per agents empresarials i polítics, una representació dels quals s’ha reunit aquest dijous en el marc d’un debat organitzat per Restarting Badalona.
La ciutat vol emmirallar-se en l’impacte que tenen a Barcelona experiències com el Mobile World Congress o la Copa Amèrica de vela, per treure el màxim profit a la competició basquetbolística del proper febrer. Entre les propostes sorgides, la Fundació Mobile World Capital planteja que Badalona sigui un laboratori de tecnologies immersives aplicades al món de l’esport.
L’alcalde de Badalona, Rubén Guijarro, ha assegurat que la ciutat veu la Copa del Rei com una ocasió “per impulsar una ciutat diferent, ambiciosa, que vol posicionar-se, que s’agrada i que vol agradar”. En una intervenció telemàtica degut al seu confinament per covid, Guijarro ha demanat “consens i estabilitat institucional” així com el suport del món empresarial per rellançar la ciutat com a atractiu internacional aprofitant la competició que se celebrarà del 16 al 19 de febrer.
Guijarro s’ha mostrat crític amb la gestió política de les darreres dècades “per no haver-se cregut” les oportunitats de Badalona per atraure inversions, i ha fet una crida a aconseguir un consens global que permeti a la ciutat “recuperar la capitalitat del Barcelonès Nord i ser un referent al conjunt d’Espanya”.
A l’hora d’aconseguir aquesta visibilitat, per exemple, durant el debat 'Badalona és Copa!' s’ha posat damunt la taula la possibilitat d'aprofitar la Copa del Rei per liderar projectes vinculats a la Intel·ligència Artificial i les tecnologies immersives. En aquest sentit, el director de la Fundació Mobile World Capital, Carles Grau, ha proposat que la ciutat valori la possibilitat de crear experiències hologràfiques durant un partit de bàsquet, o bé que sigui la primera competició que es traslladi al metavers.
“Res ho impedeix”, ha encoratjat Grau, que ha recalcat que la Copa del Rei es pot convertir en un “autèntic laboratori internacional” que projecti la ciutat durant els dies que duri la competició basquetbolística per després erigir-se com a pol d’atracció d’inversors de nombrosos sectors.
Per desenvolupar projectes com aquests, però, tant la Mobile, com Fira de Barcelona com BCN Global han recalcat la importància de crear una marca de ciutat sòlida i equipada. “Cal un gran espai de qualitat, ben connectat, segur i amb molta capacitat de sortir a vendre”, ha insistit el director de Fira, Agustí Serrallonga, que ha animat la ciutat a treure profit del seu “talent” per convertir la Copa del Rei “en un concepte més ampli que superi la competició estricta”.
En la mateixa línia, la presidenta de BCN Global, Aurora Catà, ha afegit la necessitat de “treballar amb una administració eficient”. “Cal fer-ho tot fàcil”, ha recalcat, assegurant que “disposar d’una administració pensada al servei de les persones i del projecte és un element que, a llarg termini, pot marcar molt la diferència”.
Afegit a aquests elements, des de la Fundació Mobile, Carles Grau ha apuntat que un altre factor clau per a l’èxit dels grans esdeveniments és “crear una estructura público-privada que sigui sòlida”. “No crec en la bona sort, sinó que cal treballar des de molt abans per a què els projectes deixin un llegat un cop s’hagin treballat”, ha subratllat.
Tant Fira, com BCN Global i la Fundació Mobile han coincidit també en l’ocasió que té Badalona de “col·laborar” amb el potencial turístic de Barcelona, de manera que la ciutat pugui crear una oferta "potent" que complementi la capital catalana però alhora fidelitzi els assistents a la Copa del Rei durant el temps lliure entre partits.