El Govern confia aturar la vaga de taxistes que coincideix amb l'Integrated Systems Europe (ISE), el saló audiovisual més gran del món que se celebra d'aquí a 15 dies a Barcelona, amb un paquet de mesures que inclou canvis normatius amb més sancions pels incompliments de sistema tarifari.
L'Executiu també planteja una actualització de decret llei d'empreses de mediació dels taxis que podria estar llesta "en 7 o 9 mesos", segons el Departament de Territori. Per "reequilibrar" un sector en conflicte des de fa anys, la conselleria de Juli Fernández obre la porta a fer una excepció i ampliar el nombre de VTC que poden circular durant els grans esdeveniments, com ara el Mobile World Congress (MWC), en una fórmula que encara està per determinar.
Aquesta mesura podria beneficiar les prop de 800 VTC tradicionals que hi ha a Catalunya i que també s'han mobilitzat aquesta setmana. Precisament, el Govern també planteja consensuar amb l'AMB una modificació del Decret Llei 9/2022 per "establir condicions específiques" per facilitar l'expedició de permisos als titulars de VTC tradicionals.
1.000 VTC encara amb permís el 2023
La xifra de llicències VTC que circulen per la ciutat de Barcelona genera polèmica des de fa anys, perquè el sector del taxi acusa les plataformes com Cabify o Uber que operen amb aquests tipus de permisos d'"intrusisme". Aquest dimecres, el Govern ha confirmat que hi ha 1.173 llicències VTC tenen permís per operar a Barcelona durant el 2023, perquè encara no ha caducat la moratòria de quatre anys que va permetre l'anomenat 'decret Ábalos'. El total de llicències actives, però, és de 2.965.
La dada era desconeguda per a entitats del sector del taxi, que afirmen que en un inici l'administració havia donat a entendre que el 31 de desembre expiraven totes les llicències VTC. De fet, ara mateix està en tràmit l'expedició d'autoritzacions per VTC a Barcelona que s'adaptin als requeriments "restrictius" imposats a l'estiu, com ara que el vehicle faci 4,90 metres de longitud. L'Institut Metropolità del Taxi (IMET), que s'encarrega de la gestió, n'han concedit 300 i n'estan estudiant 300 més.
Aquesta xifra de llicències urbanes "no ens donen la suficient cobertura" per als grans esdeveniments, indiquen fonts de Territori. De fet, aquesta excepció fa anys que s'aplica quan se celebra el MWC i ara el Govern vol que pactar el contingut de la resolució que ho permet perquè les entitats locals, com l'AMB, puguin emetre permisos temporals.
Més sancions i canvis en empreses intermediàries
Territori també aposta per introduir a la llei d'acompanyament dels pressupostos canvis a la llei del taxi amb més infraccions per incomplir el sistema tarifari.
D'altra banda, la conselleria de Juli Fernández proposa revisar la normativa que regula les empreses d'intermediació com Free Now, a qui els sindicats de taxis demanen que es posi "límit" per tal que no pugui concentrar més d'un 15% de llicències. El Govern no ha detallat en quin sentit aniria la modificació i s'ha limitat a dir que serviria per "actualitzar" una norma del 2016 que ha quedat "desfasada".
Pel que fa al calendari ajustat de 10 dies per modificar el text legal que havien donat entitats com Élite Taxi, el Govern insisteix que un decret no es pot fer "d'un dia per l'altre" i assegura que si comencen a treballar immediatament pot estar llest el tercer trimestre de l'any.
Futura llei del taxi
Tenint en compte que el conflicte fa anys que dura i que diverses normatives han acabat als jutjats, l'Executiu també obre la porta a iniciar la negociació d'una futura llei del taxi que substitueixi l'actual, del 2003. Es tracta d'una mesura a llarg termini per ordenar el sector, ja que les lleis requereixen un consens majoritari al Parlament.