FC Bergman reflexiona sobre la por en una comunitat tancada a l’obra inaugural del Teatre Lliure

El col·lectiu belga FC Bergman, guardonada recentment amb el Lleó de plata de la Biennal de Venècia 2023, porta a escena una peça visual sobre què vol dir viure en societat, amb el segell del teatre Toneelhuis d’Anvers. ‘300 el x 50 el x 30 el’ és el muntatge internacional que obre la Temporada 23/24 del Teatre Lliure.

Stef Aerts, creador i intèrpret, explica que l’espectacle parla sobre la por existencial en una comunitat molt tancada, que busca redimir-se a través de la religió. "300 el x 50 el x 30 el" es podrà veure aquest dimecres i dijous al Lliure de Montjuïc.

Sis casetes humils formen un assentament en un bosc salvatge. Al principi només es veuen des de fora, però quan apareix un equip de càmeres en directe l’acció passa a transmetre’s al públic a través d’una pantalla. L’espectador es tornarà així una mena de ‘voyeur’ de la intimitat dels personatges amb fragments aïllats de les seves vides. A l’espectacle hi actuen 15 intèrprets i 80 voluntaris, alguns vinculats a diverses entitats socials del Poble-sec i del Col·legi del Teatre.

Stef Aerts explica que el muntatge parla sobre la por existencial en una comunitat molt tancada, que “busca redimir-se a través de la religió, però aquesta religió adopta un caràcter pervers”. Els membres de la comunitat, ha afegit, viuen espantats i “acaben tancant-se i redibuixant-se a casa seva”.

El director del Lliure ha indicat que l’espectacle barreja els llenguatges de cinema, a través de les pantalles, i el teatre. Aerts ha explicat que els personatges d’aquesta comunitat s’amaguen entre ells, però el públic podrà veure tot allò que amaguen a través de les pantalles.

Sobre els voluntaris que apareixen a l’obra, alguns vinculats a diverses entitats socials del Poble-sec i del Col·legi del Teatre, no volien que expressessin la por, sinó l’esperança, redempció i salvació. “Mostren que en realitat el poble que apareix a l’obra és un reflex del món en el que vivim”, ha ressaltat Marie Vinck, creadora i intèrpret.

La formació va crear ‘300 el x 50 el x 30 el’ pel festival Antwerpse Kleppers 2011 en un mes. La producció va passar cinc anys de gira per Grècia, França, Alemanya, Àustria, Espanya, Polònia, Regne Unit i els Països Baixos i va estrenar-se el 2022 al BAM (Brooklyn Academy of Music) a Nova York. El títol de l’obra sorgeix de les mides bíbliques de l’arca de Noè mesurada en colzes.

Juan Carlos Martel Bayod, director del Teatre Lliure, ha destacat que per a ell és una satisfacció presentar aquesta producció, que va néixer el 2011. Ha indicat que a Barcelona durant un període el Lliure i molts altres teatres van estar tancats a espectacles internacionals, derivat, considera, a la crisi del 2008. “El que va passar és que no vam poder gaudir de muntatges com aquest que va néixer el 2011”. Ara, però, en els últims cinc anys el Lliure ha recuperat “el pols internacional europeu”, ha assegurat.


Venda d’abonaments

Martel ha celebrat que la resposta del públic és aclaparadora”. El director del Lliure ha dit que gairebé s’han exhaurit les entrades pel muntatge inaugural i també ha anunciat que aquesta serà segurament una de les millors temporades de venda d’abonaments del Lliure.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat