La Cubana ha estrenat oficialment aquest dimarts l’espectacle ‘L’amor venia amb taxi’ al Teatre Romea, un homenatge al teatre d’aficionats de Catalunya que agafa de referència l’obra de Rafael Anglada estrenada el 1959 a la mateixa sala barcelonina.
La històrica companyia fundada els anys 80 per Vicky Plana i Jordi Milán presenta un musical “fet a la seva manera” per reivindicar el món amateur en el teixit cultural del país. Malgrat que les representacions ja van començar el passat 17 de setembre, el Romea s’ha vestit de gala per l’estrena oficial amb els habituals personatges i el color de La Cubana, companys de professió i autoritats. Està previst que el muntatge es pugui veure almenys fins al 14 de desembre.
La nova proposta compleix l’esquema habitual de les produccions “made in Cubana”. ‘L’amor venia amb taxi’, doncs, combina el gènere musical amb els ingredients habituals de la companyia. Així, l’espectacle conté humor, sorpreses, participació del públic, color, ritme desenfrenat i diversió.
L’espectacle que arriba al Romea s’ambienta en la Barcelona del 1959, en ple franquisme. Una època de transició estranya, amb un peu encara a la postguerra i l'altre a punt d'entrar als anys seixanta, amb els primers canvis socials, musicals i culturals, sobretot provinents de l'estranger. Feia només uns anys que s'havia aixecat la prohibició de representar segons quines obres en català i la precarietat del teatre era evident. Una situació que va arribar al seu clímax amb la publicació d'un article molt polèmic a la revista 'Destino'.
"Havia de ser un títol molt conegut del teatre d'aficionats", va assegurar el director i fundador de La Cubana, Jordi Milán, en la presentació del muntatge. "L'obra no la representem, però el públic que vingui al Romea crec que sortirà satisfet i també sabrà de què tracta l'original", va opinar. Pel que fa al format, si bé incorpora música i cançons – algunes recuperades de la comèdia musical catalana -, es podria definir, segons Milán, com un musical "diferent", que s'allunya d'aquell més típic que poden tenir els espectadors al cap.
El director de la Cubana i guionista de la proposta, juntament amb Toni Sans i Rubèn Montañá, també va deixar clar que es tracta d'un espectacle "molt gran" encabit en un teatre petit. El repartiment compta amb una vintena de professionals amb noms com Anna Barrachina, Xavi Tena, Montse Amat, Nuria Benet, Oriol Burés o Laia Piró. Pel que fa a les músiques originals, les signen Xavier Mestres i Joan Vives.
D’altra banda, Milán va reivindicar que "la professionalitat" no té a veure "amb els diners" sinó amb la manera de fer les coses. "Tota la gent que ens dediquem a això venim del teatre d'aficionats", va insistir, "i és també un fenomen molt català".
Milán també va deixar clar que 'L'amor venia amb taxi' és un homenatge al mateix Romea el qual considera un emblema del teatre català. De fet, va recordar que és també el primer espai tancat on La Cubana es va estrenar l'any 1986 amb la seva versió de 'La tempestat' de Shakespeare. En la mateixa línia es va expressar el director artístic de l'equipament, Josep Maria Pou, que va deixar clar que aquest espectacle només tenia "sentit" si es feia al Romea.
Més enllà del teatre, La Cubana posa el focus en tot el seu entorn: els germans Peris, especialistes en confecció i lloguer de vestuari teatral; perruques Damaret, empresa de perruques per a teatre i òpera; la llibreria Editorial Millà, que es dedicava a llogar i vendre llibres de teatre a companyies amateurs i professionals d'arreu de Catalunya; i també els germans Salvador, un taller d'escenografia que va dissenyar i produir material per teatres barcelonins.