La història de la periodista d'investigació i activista mexicana Lydia Cacho fa parada al Teatre Borràs. El muntatge relata el segrest i les tortures que Cacho va patir al seu país per haver denunciat una xarxa internacional d'explotació sexual de nens i nenes.
Cacho ha dit que tot i que ‘La Infamia’ es basa en la seva història representa la de moltes altres periodistes que “viuen fets similars com tortures, persecució, censura i amenaces de mort per fer la seva feina”. Basat en el llibre ‘Memorias de una infamia’, el muntatge, que es podrà veure del 15 al 26 de novembre, denuncia la violència que reben les dones i els infants i també la corrupció institucional i la violència a Mèxic.
L’espectacle, que es va estrenar al Teatro Español de Madrid a finals de 2021, ha fet gira per tot Espanya. Després de passar per Barcelona, l’obra estava programada a Toledo al desembre, però l’actual govern municipal de PP i Vox l’ha censurat i cancel·lat i van argumentar motius pressupostaris.
El muntatge està adaptat per la mateixa Lydia Cacho amb José Martret, que en signa la direcció. Les actrius Marina Salas i Marta Nieto comparteixen personatge en diferents dies i es posen a la pell de la periodista, una interpretació que els ha valgut el Premi Max 2023 ex aequo a Millor actriu. Barcelona, Salas actuarà del 15 al 19 de novembrei Nieto, del 22 al 26.
Lydia Cacho ha explicat que l’obra és cada vegada més necessària després que hagin augmentat els actes de violència contra periodistes. Ha assenyalat que ‘La Infamia’ parla també de les víctimes, dels nens i les nenes i de la complexitat de treballar amb ells i elles des del periodisme i dels drets humans. Cacho també busca “honrar les periodistes que estan en el camp de batalla enfrontades als poders fàctics que volen destruir la llibertat d’expressió”.
El director del muntatge, José Martret, ha indicat que va quedar en xoc al llegir ‘Memorias de una infamia’ i va pensar que se li havia de donar un altaveu a la història i que es podia fer des del món del teatre i li va demanar permís a la periodista perquè li deixés treballar per fer-ne una obra de teatre.
‘La Infamia’ combina la narrativa teatral i la cinematogràfica. De fet, l’operadora de càmera Alicia Aguirre Polo segueix la protagonista oferint un primer pla de l’actriu. Cacho ha indicat que el teatre documental fa “un enorme favor al periodisme d’investigació” perquè “l’efecte narratiu i la proximitat amb el públic permet que s’entengui de primera mà tot”. Ha assegurat que és una obra molt dura, on la gent plora, però també surten molt emocionats i pot entendre l’abast periodístic.
L’actriu Marina Salas ha dit que les dues actrius han intentat mesclar els dos gèneres, el cinema i el teatre, i trobar quin to expressiu s’havia de fer servir. “Ha estat un treball meravellós”, ha declarat.
Impunitat
La periodista ha afirmat que Mèxic té un 90% d’impunitat i Espanya, un 30% d’impunitat sobre els casos de violència contra dones i delinqüència organitzada. “Aquí hi ha estat de dret, però també és veritat que la investigació d’aquests casos de pederàstia, d’explotació sexual comercial i de tràfic de dones a Espanya no és investigada en algunes zones on la delinqüència organitzada opera amb més poder que en altres. Gairebé sempre les detencions estan vinculades amb dones migrants africanes i hi ha una tendència”.
Cacho ha assenyalat que “totes aquestes noies blanques i europees que són víctimes de tràfic a través de diverses pàgines no les toquen perquè això significaria ficar-se amb la delinqüència organitzada que opera totes les xarxes criminals i que estan relacionades amb les grans màfies que operen amb la pornografia a Espanya”. Ha ressaltat que “amos d’empreses de producció de pornografia s’han mudat a Barcelona i van sortir d’Estats Units perquè eren investigats per blanqueig de capital i evasió fiscal”. Ha manifestat que a vegades “la policia espanyola decideix mirar cap a una altra banda quan el tema és molt complex i té a veure amb blanqueig de capital”.