La tuneladora de la línia 9 del metro, que va reiniciar els treballs fa poc més d'un any al Passeig Manuel Girona, ja es troba a pocs metres de l'estació de Sarrià, on l'excavació es troba aproximadament a la meitat.
El Govern treballa amb la previsió que al 2027 les estacions del tram central de la línia entrin en funcionament de manera progressiva, tot i que encara no es pot concretar en quin ordre perquè totes elles estan en diferents fases d'execució o inclús encara cal començar a excavar els pous. El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha visitat aquest divendres l'estació de Sarrià, des d'on ha destacat que la línia 9 és una infraestructura "clau" i una "aposta inequívoca pel transport i de mobilitat més sostenible".
Actualment, la tuneladora es troba aturada per raons de manteniment a l'alçada del l'aparcament de Sarrià, a pocs metres d'on es continua excavant el pou de la nova estació. Segons fonts del Departament de Territori, està previst que la màquina torni a funcionar a partir de la primera quinzena del mes d'agost per continuar avançant cap a Sarrià en primera instància, on en un futur també disposarà d'un intercanviador amb els FGC, i posteriorment cap a Mandri, on arribarà a finals d'any, i a Lesseps, on ho farà a finals del 2024.
La desena d'estacions que formen el tram central de la línia 9 – de 9,4 quilòmetres entre Zona Universitària i La Sagrera- es troben en diferents fases d'execució. Per exemple, la de Mandri s'està acabant l'excavació (ja està al 92%), mentre que en d'altres com El Putxet encara cal començar els treballs. En d'altres, com a l'estació de Lesseps, el pou ha està fet; també s'ha excavat completament a les del Guinardó i a la de Maragall i a la de Sanllehí els treballs estan molt avançats.
El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha visitat aquest divendres al matí les obres a la futura estació de Sarrià acompanyat de la consellera de Territori, Ester Capella, i altres alts càrrecs del Departament, i ha destacat que amb el tram central de l'L9 i incloent l'L10 les dues línies passaran a tenir una demanda de 23 milions de viatgers anuals a 113 milions.
Segons la Generalitat, també permetrà treure més de 8.000 vehicles de la xarxa viària i una reducció de 21 milions de quilòmetres a l'any; generarà un estalvi de 8,3 milions d'hores i 5.100 tones de CO2 a l'any.
En la seva intervenció, el president ha assegurat que les línies 9 i 10, que comparteixen recorregut en alguns trams, són l'obra civil "més important" dels darrers anys. Les actuals obres del tram central rebran una inversió de 925 milions d'euros i permetran disposar de metro als barris fins ara "s'han sentit invisibles" i "formant part d'una perifèria". "És una aposta per relligar la mobilitat i la vida als conjunt dels barris de l'entorn metropolità, tant a Barcelona com Badalona, Santa Coloma de Gramenet, l'Hospitalet o el Prat de Llobregat", ha afirmat.
🚇 La construcció de l'L9 i l'L10, l'obra civil més important de Catalunya en 20 anys, avança a bon ritme i és una clara aposta del Govern pel transport públic que, amb una inversió per al tram central de 925M€, connecta Badalona, Santa Coloma, Barcelona, L'Hospitalet i El Prat. pic.twitter.com/84m8oOkKVD
— Pere Aragonès i Garcia 🎗 (@perearagones) July 14, 2023
En total, entre la línia 9 i 10 encara resten una quinzena d'estacions pendents d'inaugurar sumant les del tram central i d'altres que estan previstes però no programades, com la del Polígon Pratenc -en l'extrem de l'L10; o d'altres que estan finalitzades però no es troben en servei com Eixample Nord i Ciutat Aeroportuària (L9) i d'altres programades però no començades, com la de Motors (L10).