
L'Ajuntament de Barcelona restringirà el trànsit als carrers de Mejía Lequerica i als entorns del carrer de Felipe de Paz aquest dissabte coincidint amb la tornada del Barça al Camp Nou en dia de partit.
Segons ha explicat el consistori, de moment es farà amb senyalització i controls d'accés i, a partir de la temporada vinent, amb càmeres de trànsit que permetin la validació de la matrícula dels veïns. Ja se n'ha licitat l'adquisició per poder-les adquirir i posar en marxa durant el 2026. Fins llavors, en dies de partit les zones d'accés restringit estaran controlades per la Guàrdia Urbana. Del pla de mobilitat del consistori, destaca com a novetat que dissabte els veïns podran circular en tots dos sentits de l'avinguda Doctor Marañón per poder arribar al seu domicili en tot moment.
Així ho contempla el Pla de Mobilitat Sostenible de cara a la tornada del FC Barcelona a l'Spotify Camp Nou. Segons el consistori, les mesures del pla han estat acordades amb els veïns de les Corts, que aquest mateix dijous han estat informats de tots els detalls.
La tinenta d'alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha assenyalat en roda de premsa que és una "bona notícia" que el Barça torni a l'estadi dissabte. La posada en marxa de les diferents mesures del Pla de Mobilitat Sostenible serà gradual, d'acord amb les diferents fases d'obertura de l’Spotify Camp Nou. Per aquest dissabte, en el primer partit del FC Barcelona a l'Estadi, la capacitat màxima serà de 45.000 espectadors.
Bonet ha apuntat que fa mesos que l'Ajuntament treballa en el pla perquè la mobilitat d'aficionats que comporta la tornada sigui "endreçada" en dies de partit. Alhora, ha subratllat, també es vol garantir la convivència de l'activitat del club amb la mobilitat "imprescindible" dels veïns.
Preservar l'accés dels veïns
Els objectius principals del pla són agilitzar l'entrada i sortida de l'Estadi, prioritzant els modes sostenibles, i facilitar l’accés als seus habitatges dels veïns, preservant els itineraris i l'espai per a vianants. Així, el pla vol garantir que els veïns que viuen més a prop del Camp Nou poden accedir en tot moment a casa seva, també en vehicle privat, sense modificar els seus itineraris habituals.
Per això, la previsió és restringir el trànsit a tot el carrer de Mejía Lequerica i permetre únicament el pas de vehicles autoritzats, com veïns, usuaris de pàrquings i serveis públics. D’altra banda, gran part dels dies de partit, el trànsit de l’àmbit del voltant del carrer de Felipe de Paz quedava bloquejat a causa dels vehicles que buscaven aparcament. Així, a l'àmbit de Felipe de Paz també s'hi faran controls d'accés per restringir la circulació a excepció dels veïns.
Pel que fa als itineraris d'entrada i de sortida de turismes forans, es prioritzaran pel perímetre que formen l'avinguda de la Diagonal i la Gran Via de Carles III. D'altra banda, els vehicles que es dirigeixin a l'aparcament de l’Estadi, accediran per l'avinguda del Doctor Marañón i el carrer d’Arístides Maillol.
Que els veïns puguin fer el recorregut habitual per anar a casa també s'explica perquè s'ha trobat una solució que evitarà tallar l'avinguda Doctor Marañón, on els autocars de penyes feien l'encotxament i desencotxament i restaven en aquesta avinguda durant el partit ocupant-ne bona part.
En aquesta línia, el pla de mobilitat estableix que els autocars desencotxin ara al tram superior del carrer de Martí i Franquès, a tocar de l’avinguda Diagonal, i estacionin al solar del FC Barcelona existent on hi havia l’antic Miniestadi, accedint des de la rotonda de la confluència de Doctor Marañón amb Arístides Maillol i Joan XXIII. D'aquesta manera, durant el partit no estaran aparcats a l'avinguda Doctor Marañón.
Per a l’encotxament, hi tornaran de manera que un cop finalitzat el partit els seus usuaris ja puguin accedir-hi. Aquesta operativa permetrà als veïns circular en tots dos sentits de l’avinguda Doctor Marañón per poder arribar al seu domicili en tot moment.
Més endavant, previsiblement la temporada vinent, s'establiran set punts de control de trànsit permanents amb càmeres al carril bus contra sentit de la travessera de les Corts, al carrer Benavent amb travessera, a Comte Güell amb travessera, a Pintor Pahissa amb Riera Blanca, a Regent Mendieta amb Arizala i al carrer d’Arizala amb Felipe de Paz, i al carril bus contra sentit de l’avinguda de Madrid, per permetre l'accés només a residents i serveis els dies de partit.
Més espai per a vianants i reforç del transport públic
Fa just un any, l'Ajuntament i el Barça van presentar el pla de mobilitat per a la tornada al Camp nou basant-se en unes previsions concretes, que era que dues terceres parts dels assistents hi vagin a peu o en transport públic.
"L'objectiu principal és que l'arribada a l'estadi es faci a peu. Aquesta és la primera crida i per tant hem de preparar els entorns de l'estadi i en aquest sentit s'ha treballat per poder garantir i prioritzar que les voreres estiguin alliberades i que els itineraris principals siguin justament pels que hi van a peu", ha apuntat Bonet.
Així, es farà una campanya informativa per preservar les voreres per als itineraris a peu, especialment l’avinguda de Joan XXIII, la travessera de les Corts, la Gran Via de Carles III, Cardenal Reig, Arístides Maillol i Mejía Lequerica. Aquesta campanya anirà dirigida especialment a les motos per tal que no aparquin a la vorera.
Pel que fa a les motos, a l’àmbit de la Zona Universitària del Campus Sud, hi haurà una capacitat d'unes 3.000 places d'aparcament. D’aquestes, 1.000 són places de motos permanents, mentre que 2.000 s'afegiran només els dies de partit de forma extraordinària habilitant la possibilitat d'aparcar al solar adjacent al parc de la Bederrida, que l'Ajuntament obrirà de manera puntual i provisional per a l'aparcament de motos els dies de partit. Pel que fa al transport públic, està previst reforçar el transport públic els dies de partit.


