
Les famílies de Barcelona podran demanar els ajuts per a activitats extraescolars esportives, de tardes educatives i de les vacances d'estiu amb un sol tràmit. Així ho ha anunciat l'Ajuntament de Barcelona, que ha simplificat els ajuts i ha reduït la burocràcia implantant un nou model de gestió d'ajuts per a infants i joves.
Fins ara, les famílies havien de repetir una gestió administrativa per cada infant o jova i per cada activitat. A partir del 2026, però, només caldrà fer la sol·licitud una única vegada per a tota la unitat familiar, entre el 15 de gener i l'11 de febrer. Així, servirà per a totes les activitats al llarg de l'any, siguin casals d'estiu, extraescolars o tardes educatives.
El comissionat de Joventut, Javier Rodríguez, apunta que el model implementat fins ara presentava tres procediments i tres òrgans gestors diferenciats, amb criteris que no eren homogenis, tant per a les entitats gestores com per a les famílies, i amb una gestió separada de les sol·licituds que suposava "una càrrega administrativa duplicada, una dilatació dels procediments i un esforç organitzatiu major".
El funcionament "fragmentat", explica la tinenta d'alcaldia Maria Eugènia Gay, "generava confusió, consumia temps i acabava afectant especialment aquelles famílies també més vulnerables amb menys capacitat d'assumir processos administratius feixucs". Per això, Gay assegura que amb el nou model Barcelona "fa un pas endavant" cap a una administració "molt més clara i accessible".
La simplificació respon sobretot a una demanda "àmpliament compartida" per les famílies i per les entitats que reclamaven un sistema "més senzill, més previsible i més coherent". Davant d'això, afirma Gay, l'Ajuntament en va ser conscient i va estudiar la manera de donar-li una resposta.
Tràmit únic
Així, a partir del 2026, la sol·licitud s'haurà de fer entre el 15 de gener i l'11 de febrer, període durant el qual les famílies hauran de presentar la documentació per sol·licitar els ajuts econòmics quan arribi el moment de la inscripció a les extraoescolars o als casals d'estiu. Amb aquest tràmit únic, que només es podrà fer entre aquests dies, l'Ajuntament assignarà a cada família el nivell d'ajut que li correspongui i que li servirà per a totes les campanyes de l'any. El consistori matisa que totes les peticions tindran el mateix tractament, independentment del dia en què es presentin. Pel que fa a famílies que arribin a Barcelona fora d'aquest termini i que necessitin accedir als ajuts, l'Ajuntament assenyala que està previst que puguin fer-ho igualment a través de Serveis Socials.
Amb el nou model a seguir a partir del gener, cada família rebrà un codi d'identificació per cadascun dels infants i joves de la unitat familiar i aquest codi servirà per sol·licitar cadascun dels ajuts. D'aquesta manera, la tramitació de la sol·licitud només s'haurà de fer un cop, a principis d'any.
Un cop assignat el nivell d'ajut, el procediment per inscriure els infants i joves a les activitats seguirà el calendari habitual. Amb el codi obtingut es podrà inscriure els joves a les activitats quan pertoqui. Concretament, les inscripcions a les activitats de la campanya de vacances d'estiu es faran entre abril i maig, mentre que per a les activitats extraescolars esportives i tardes educatives les inscripcions seran entre setembre i octubre. Quan arribi el moment de la inscripció, les famílies només hauran d'introduir el codi que ja tenen per sol·licitar l'ajut, a banda del codi de l'activitat que els facilitarà l'entitat organitzadora.
Amb aquest sistema, les famílies sabran quin nivell d'ajut tenen assignat quan facin les inscripcions, i per tant amb quin suport econòmic municipal poden comptar. I és que el sistema actual obligava les famílies a inscriure el jove a l'activitat i fer la sol·licitud de l'ajut sense saber quina assignació d'ajut rebrien.
L'assignació del nivell de l'ajut tindrà les mateixes característiques que fins ara. És a dir, podrà ser de fins al 30%, el 60% o el 90% del cost de l'activitat, en funció dels ingressos de la unitat de convivència.
A més a més, també es millora la comunicació amb les famílies i l'Ajuntament enviarà missatges personalitzats per informar sobre el procés i les campanyes. De fet, avisarà directament les persones que han tramitat la sol·licitud dels ajuts i les notificarà sobre el període d'inscripció a les activitats i el recordatori del codi per a cada campanya. Els tràmits es podran fer de forma presencial en punts de suport habilitats, línia 010, la plataforma en línia i el servei de xat de l'oficina virtual de tràmits.
Simplificació, també per a l'administració
L'Ajuntament confia que el nou model reduirà significativament la càrrega de feina, també per a l'administració. Segons el consistori, es veurà minvat "de forma dràstica" el volum de tràmits i l'anàlisi de la documentació presentada. Estima que amb el model de gestió actual el volum de sol·licituds que es tramiten amb la suma de les tres campanyes d'ajuts -extraescolars, tardes educatives i casals d'estiu- s'aproxima als 50.000 expedients, corresponents a les sol·licituds de 28.500 unitats de convivència.
En paral·lel, el consistori destaca que el nou sistema també aporta avantatges a les entitats que organitzen les activitats. El coneixement anticipat del volum d'ajuts econòmics permet a l'Ajuntament planificar amb prou previsió, diuen, per avançar el pagament a les entitats, evitant així que hagin de finançar inicialment els costos de les activitats becades.
Pel que fa a les famílies, durant totes el procés podran consultar el detall del nivell de l'ajut assignat, accedir al codi, seguir l'estat del procediment i les actualitzacions de les campanyes, així com consultar resolucions i publicacions.


