Les obres prèvies per fer possibles els accessos viaris i ferroviaris del port de Barcelona començaran el 2024, amb el desviament dels serveis afectats, com ara cables o canonades. Segons han publicat 'La Vanguardia' i 'La Ser' i ha confirmat l'ACN, el Ministeri de Transports té a punt el projecte bàsic per fer encaixar l'autovia i l'eix ferroviari cap a l'enclavament barceloní.
La solució passa per unificar l'entrada per carretera i per tren en el mateix indret amb tres nivells superposats d'infraestructures. Així doncs, es construirà un túnel pels trens de mercaderies d'Adif, que passarà per sota les vies de FGC, que quedaran a nivell de terra. Per sobre, hi haurà una autovia de quatre carrils elevada on hi circularan cotxes i camions.
La infraestructura aprofitarà l'antiga llera del Llobregat i se situarà en un espai molt urbanitzat, fet que ha obligat a adoptar aquesta solució de superposar tres nivells d'infraestructures, que si no fos perquè l'espai és molt estret s'hauria evitat pel seu alt cost.
"L'objectiu és poder començar les obres de serveis afectats l'any que ve. És un projecte cabdal i bàsic, d'una complexitat tremenda. Hem fet molta feina per definir-lo i l'important és començar ja", ha detallat el secretari general d'Infraestructures, Xavier Flores Flores a l'ACN.
Segons Flores, el projecte constructiu sortirà a licitació "a finals d'estiu", sempre que no ho hi hagi canvis en el govern després de les eleccions del 23-J, i requerirà dos anys de treballs tècnics abans de començar les obres dels accessos pròpiament dites.
Tenint en compte que aquest pas s'esperava l'estiu de l'any passat, el ministeri ha optat per començar l'any vinent les obres prèvies als serveis afectats –cables, canonades línies elèctriques, gasoductes, sanejament, comunicacions, etc-. Aquest primer pas tindrà un pressupost de 15 milions d'euros el 2024, s'elevarà fins als 77 milions en el total de l'obra.
Segons indica el document, que es va aprovar fa deu dies, el pressupost global per a fer aquests 9,6 quilòmetres d'accessos viaris i 3,4 quilòmetres de vies de tren s'eleva als 591 milions d'euros, als quals se'ls hi hauran d'afegir la despesa en instal·lacions del triangle ferroviari i 66,5 més per a expropiacions. En total, caldrà invertir uns 700 milions d'euros i treballar com a mínim fins al 2027 o 2028 per acabar els treballs.
El protocol de col·laboració entre les administracions implicades -el ministeri de Transport, Adif, Ports de l'Estat, el port de Barcelona, FGC i el Departament de Territori- es va firmar l'octubre del 2020 i des de llavors han estat treballant per trobar una solució de consens per avançar en una infraestructura que arrossega retards des de fa més d'una dècada.