Antoni Ros Marbà estrena la versió reduïda d’’El Pessebre’ de Pau Casals amb la Franz Schubert Filharmonia i la Coral Càrmina

La Fundació Pau Casals i el Palau de la Música Catalana han presentat aquest dimarts l’estrena de la versió orquestral reduïda de l’Oratori ‘El Pessebre’ de Pau Casals i amb l’orquestra Franz Schubert Filharmonia i la Coral Càrmina.

L’estrena de la peça es farà en un concert al Palau de la Música el 22 d’octubre coincidint amb els 50è aniversari de la mort de Pau Casals. A banda de la direcció d'Antoni Ros Marbà, la interpretació de la versió comptarà amb la soprano Mireia Tarragó, la mezzosoprano Gemma Coma-Alabert, el tenor David Alegret i els barítons Joan Martín-Royo i Pau Armengol. D’altra banda, el 2 de desembre l’església del Vendrell acollirà l’estrena de la Missa de Glòria de Pau Casals amb la Coral Càrmina.

El propòsit d’aquesta nova versió que s’ha encarregat a Ros Marbà és permetre la seva interpretació per una formació orquestral reduïda i que no quedi restringida a formacions amb una setantena de músics.

Així, partint de la partitura original del manuscrit d’Enric Casals i mantenint totalment l’esperit i el caràcter de l’obra, ara es garantirà que sigui més fàcil la interpretació de l’oratori per part d’orquestres petites. El treball ha comptat amb el suport i seguiment de Marta Casals.

En roda de premsa, el director general de la Fundació Pau Casals, Jordi Pardo, ha recordat que ‘El Pessebre’ va ser una composició que Casals va utilitzar com “estàndard” en defensa de la pau a través de la música.

“El seu compromís amb els valors de la pau el van portar a interpretar-la més de 60 vegades en més de 40 ciutats d’arreu del món. No va parar fins el darrer moment de la seva vida”, ha recordat Pardo.

Pardo ha explicat que els preocupava que la peça no pugés ser interpretada en un futur “perquè requereix una coral i una simfònica massa gran”. Per això, es va decidir encarregar el 2017 una nova versió “reduïda, coherent i rigorosa”. També ha dit que la nova versió fa un homenatge a Antoni Ros Marbà, qui “connectava” amb Casals.

Per la seva banda, Antoni Ros Marbà ha iniciat la intervenció recordant que ‘El Pessebre’ “inspira i descriu el que pot ser considerat que és Catalunya”. “Com veiem el Pessebre com un acte de concòrdia familiar, és un acte també de Pau”, ha valorat.

Marbà ha reivindicat l’apèndix imprescindible” de Pau Casals amb el seu germà Enric. “Amb Enric Casals ‘El Pessebre’ agafa una entitat i una volada que és el que coneixem i hem sentit tantes vegades”, ha apuntat.

Per aquest motiu, Marbà ha explicat que per fer una “reducció” de ‘El Pessebre’ havia de pensar tant en la feina de Pau Casals com en la d’Enric Casals amb el piano. “Ha estat una feina molt complexa. A banda de reduir alguns efectius d’orquestra, no podia perdre l’essència del treball de Pau i Enric Casals. S’havia de permetre que veus més aviat solistes tinguessin possibilitat de no forçar tant la veu com tantes vegades passava”, ha exposat Ros Marbà.

Amb tot, el reconegut director d’orquestra ha dit que ha amb ‘El Pessebre’ s’havien de fer “veritables jocs de mans per rebaixar la densitat orquestral”. “La principal dificultat que m’he trobat és que no perdés l’essència pròpia. En alguns moments no pots obviar que has de tenir cantants de grans solvència. Després en els llargs hi explico petites interioritats”, ha comentat.


Gira de la versió d’El Pessebre’

Des de la Coral Càrmina, el director Daniel Mestre ha explicat que la nova versió de ‘El Pessebre’ de Ros Marbà farà gira a la Catalunya Central. En una primera part, s’organitzaran diversos concerts amb orquestres de la zona a Vic (16 de desembre), Igualada, Manresa (14 de gener)  i Ripoll.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat