El festival d’arts lumíniques Llum BCN 2025 torna al barri del Poblenou amb més propostes a l’aire lliure des d’aquest divendres fins diumenge i ampliarà l’horari en una edició amb 30 instal·lacions, obres de 15 artistes nacionals i internacionals i alumnes de 17 escoles de grau universitari de disseny i arquitectura.
El cineasta Isaki Lacuesta, el fotògraf i artista digital Joan Fontcuberta i l’escenògrafa i il·luminadora Laura Clos ‘Closca’ seran algunes de les figures més destacades de la programació. Maria Güell, directora artística de Llum BCN, ha explicat a l’ACN que el leitmotiv d'enguany és l'evolució, el trànsit i el moviment.
La trentena d’instal·lacions de la programació oficial combinaran llum, so i diverses disciplines artístiques. Güell apunta que entre els artistes hi ha gent del món del cinema, de l'escenografia, de l'art contemporani i les arts visuals.
Principalment, s’han organitzat instal·lacions a espais exteriors perquè la ciutadania pugui visitar les obres de manera lliure i gratuïta en un ambient festiu i participatiu. De fet, només quatre de les més de trenta instal·lacions de la programació oficial del Llum BCN 2025 estaran situades en un espai interior. Els horaris s’ampliaran i divendres i dissabte hi haurà programació de 19.00 h a 1.00 h, i diumenge, de 19.00 h a 23.00 h.
Entre els treballs més destacats que mostraran les instal·lacions artístiques hi ha ‘Tènue llum retroactiva’, d’Isaki Lacuesta, ubicada al Museu d’Història de Barcelona Oliva Artés. La instal·lació audiovisual, inspirada en els versos de Louise Glück ‘A faint retroactive light’ i ‘But the light will give us no peace’, fusiona la música electrònica d’Ylia i la veu d'Alondra Bentley en una experiència totalment immersiva que dialoga amb el videoart clàssic dels 70 i 80. El que sembla un simple reflex es revela com una projecció que comença a desincronitzar-se subtilment dels moviments reals dels visitants, convidant al públic a emmirallar-se sobre altres persones. "Això ens recorda que no tenim control sobre el temps i l’espai i vivim simultàniament en molts temps i espais diferents", ha assenyalat el cineasta a l’ACN.
També destaca ‘Traffic Jam Zoom’ de Laura Clos ‘Closca’, al pati del Teatre Nacional de Catalunya (TNC). A través de mitja dotzena de vehicles, aturats de manera caòtica, configurant un paisatge urbà inquietant, l’artista vol fer reflexionar al voltant de l’estrès, l’ansietat i l’angoixa quotidiana a Barcelona. En un moment precís, tots els vehicles s’il·luminen i sonen a l’uníson abans de tornar a les seves trajectòries individuals, i evidencien així com, en la societat actual, oscil·lem entre l’individualisme i la sincronització col·lectiva.
Joan Fontcuberta
A la façana del Museu del Disseny de Barcelona – DHub, Joan Fontcuberta presenta ‘Gènesi.IA’. La instal·lació projecta a la façana del DHub paisatges virtuals generats a partir dels versicles del Gènesi, que representen des del sorgiment de la llum i la foscor fins als paisatges del Jardí de l'Edèn. Una veu robòtica recita els versicles en diversos idiomes, proporcionant una experiència immersiva que especula amb la IA com a nova Deus ex machina.
A la programació de 2025 també destaca Mouawad + Laurier, que presenta ‘Rising’, una experiència immersiva que a través de la bellesa hipnòtica de l’aigua, reflexiona sobre l’augment del nivell del mar. ‘LOOP’ d’Olivier Giroud, Jonathan Villeneuve i Ottoblix combina art, tecnologia i interacció en una obra inspirada en el zoòtrop. Rosa Tharrats remet a un paisatge oníric amb ‘Fosfènica’, on llum, moviment i matèria dialoguen en harmonia.
Anna Rierola fusiona art i ciència a ‘Okeanós’, una obra creada amb dades de la NASA i l’ESA sobre el color marí. Martina Ampuero explora la interactivitat amb ‘MØSS’, un jardí vertical que respon al contacte del públic. Studio Animal i Cabosanroque presenten ‘Trànsit’, una reflexió sobre el canvi i el moviment, literal i figuratiu, a través del joc amb semàfors.
Lateral Office i CS Design transformen instal·lacions típiques de parcs infantils en experiències artístiques interactives amb ‘Impulse’. Bruno Ribeiro presenta ‘48 Pillars’, una coreografia de llum i ombra creada amb columnes i focus en moviment. Plateforme de la jeune création franco-allemande combina dansa, llum i so en l’obra interdisciplinària ‘(De)construct’, mentre Daniel Rossa utilitza el mapping per narrar la dualitat entre l’efímer i el permanent amb l’obra ‘Metatecture’.
Playmodes reconnecta amb el cel nocturn amb ‘Astres’, una instal·lació que consciencia sobre la seva progressiva desaparició. Finalment, Lukáš Dřevjaný – OXOO presenta ‘Terraform’, una transformació generativa que converteix una façana en un llenç vivent amb làser i intel·ligència artificial.