Featured

Vaixells elèctrics o flotadors salvavides dirigits en control remot, entre les novetats de la 60a edició del Saló Nàutic

Vaixells elèctrics o flotadors salvavides dirigits en control remot, entre les novetats de la 60a edició del Saló Nàutic
Embarcacions cent per cent elèctriques, jardiners marítims que regeneren el fons marí o flotadors salvavides controlats remotament són alguns dels projectes innovadors que es presenten a la 60a edició del Saló Nàutic Internacional de Barcelona. Enguany, el certamen, que s'ha inaugurat oficialment aquest dijous, centra la seva aposta en la innovació i la sostenibilitat i, fins al 16 d'octubre, acollirà 200 expositors i 700 embarcacions, de les quals 182 en aigua.

Segons l'organització, la previsió és arribar als 55.000 visitants. El rei Felip VI ha inaugurat l'edició acompanyat de representants polítics com la ministra de Transports, Raquel Sánchez, el líder del PSC, Salvador Illa, o el primer tinent d'alcaldia de Barcelona, Jaume Collboni.

Per primera vegada, el Saló Nàutic Internacional ocupa els tres molls del Port Vell -el moll de la Fusta, el moll d'Espanya i la Marina Port Vell-, una superfície expositiva de 21.000 metres quadrats, un 40% més que a l'última edició.

Al llarg de tota aquesta àrea s'han distribuït fins a 200 expositors, molts dels quals centrats a presentar projectes innovadors dins el sector. Entre d'altres, s'hi ha pogut veure una embarcació de petita escala i d'aspecte semblant a un cotxe, que fa la funció de taxi. Es tracta del projecte de l'empresa Seabubble, que enguany ha portat al Saló el seu primer prototip de 'taxi marítim'. Malgrat que és una idea que ja s'havia vist en anteriors edicions, la proposta d'aquesta companyia ve marcada per la seva sostenibilitat, ja que l'embarcació és elèctrica.

Un dels impulsors d'aquest taxi marítim i elèctric, Joan Company, explica en declaracions a l'ACN que el concepte de la proposta passa per "l'estalvi de temps i d'energia". L'embarcació pot operar en aigües tranquil·les i el principal propòsit és connectar poblacions o àrees properes, on el recorregut marítim pot ser més curt que el terrestre. A tall d'exemple, Company ha assenyalat que aquesta embarcació podria connectar l'Hotel W de Barcelona amb el Port Vell. Lluny de ser un dispositiu enfocat a l'oci marítim, el projecte està enfocat "al gran públic" i amb la clara idea de fomentar "la connectivitat".

Una altra de les propostes innovadores que s'exposen enguany al Saló Nàutic és la de l'empresa valenciana Proteus, la qual ha desenvolupat un salvavides dirigit remotament amb el propòsit "d'arribar tan aviat es pugui" a una persona que es pugui estar ofegant dins el mar.

"El socorrista, si veu una possible víctima, no cal que es posi dins l'aigua, pot enviar el dispositiu i veure en quina situació es troba la persona", explica el conseller delegat de la companyia, Miguel Ángel Sánchez. De fet, el salvavides porta incorporat un micròfon i un altaveu a través dels quals la víctima i el socorrista podrien comunicar-se. A més, també incorpora un control que la persona afectada podria utilitzar, en cas de poder, per dirigir-se fins a un lloc segur.

Un altre clàssic del certamen són els vaixells elèctrics. Enguany, SeatMó ha portat a la fira una embarcació cent per cent elèctrica que ja va llançar com a novetat aquest estiu a l'illa de Menorca amb el propòsit de fomentar la mobilitat sostenible i compartida. Es tracta d'una petita embarcació, enfocada al públic d'oci, que es pot llogar per dies o setmanes, i que són fruit d'una col·laboració amb l'empresa Rebot Yachts, que es dedica a electrificar embarcacions tradicionals.

En una altra línia, la fira també ha apostat per projectes sostenibles. És el cas d'Underwater Gardens, una iniciativa amb segell català per a la regeneració dels fons marins i que compta amb la col·laboració de la Comissió Europea, en el marc del programa 'Horizone Europe'.

El projecte busca garantir la conservació dels ecosistemes marins i el que fan és avaluar i proporcionar solucions d'acord amb les característiques de cada ecosistema concret. Aquest conjunt de solucions és el que anomenen 'toolbox', una caixa d'eines dissenyada amb un consorci de científics internacional. Entre les solucions, la subdirectora científica de la companyia, Laura Busquera, explica que hi ha la plantació de fanerògames o fer replantació in situ a les pròpies roques ja existents. Segons apunta, la idea és oferir una "regeneració integral", que passi pels litorals costaners, els litorals terrestres, així com l'alta profunditat marina.

El fundador del projecte, Marc Garcia, diu que la idea que sorgeix arran de veure com els recursos que ofereix el mar estan quedant “al límit", degut al canvi climàtic principalment. A això, se li suma al fet que, davant la complexitat de la situació, "l'administració no és àgil" a l'hora de prendre solucions, segons assegura Garcia. "Hem de començar a regenerar, restaurar i multiplicar la capacitat del mar perquè ens pugui donar servei", conclou el director d'Underwater Gardens.

Acte d'inauguració de la 60a edició

El rei Felip VI ha inaugurat l'edició aquest dijous, acompanyat del president del Saló Nàutic, Luis Conde, així com de representants polítics com la ministra de Transports, Raquel Sànchez, el líder del PSC, Salvador Illa, o el primer tinent d'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni.

Durant la jornada, ha fet un recorregut d'entorn d'una hora i mitja per tota l'exposició, on ha anat fent algunes aturades en diferents expositors.

Així mateix, també ha coincidit amb el president del Port de Barcelona, Damià Calvet, amb qui ha estat conversant just a l'arribada del monarca al certamen.

Per part de la Generalitat, el nou director general de Territori, Joan Jaume Oms, ha assistit a l'acte d'inauguració, tot i que no ha mantingut cap contacte amb el rei Felip VI.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat