
Granollers acollirà dilluns 6 de juny la sortida de la tercera etapa del Grand Départ del Tour de França. Serà la quarta vegada que la ronda francesa passi per la ciutat, però la primera en què s'hi organitza una sortida d'etapa, una diferència notable.
L'alcaldessa, Alba Barnusell, recorda que es tracta d'un dels esdeveniments esportius amb més seguiment al món i suposarà "una oportunitat i un repte" per a la ciutat. Per Barnusell, el Tour 2026 és comparable als Jocs del 92, quan el Palau d'Esports de Granollers va acollir la fase preliminar d'handbol: "És un espai de projecció per mostrar al món com som". Per la seva banda, hotels, restaurants i comerços resten "expectants" a quina serà la traducció en impacte econòmic de tot plegat.
Les ganes i la il·lusió davant la sortida de la tercera etapa del Tour de França des de Granollers hi són, però l'organització d'un esdeveniment d'aquestes característiques també és ple d'incerteses. Una de les principals són els beneficis que una cita tan important, però tan efímera pugui acabar deixant als principals sectors econòmics.
"Estem il·lusionats, quan ve un gran esdeveniment, poc o molt, aporta un retorn", detalla el president del Gremi d'Hostaleria del Vallès Oriental, David Vázquez. No obstant això, assegura que han entrat poques reserves per al dilluns 6 de juliol, tant pel que fa als hotels de la ciutat com en els restaurants.
Des del Gremi expliquen que a diferència d'esdeveniments esportius com la Mitja Marató de Granollers o els partits d'handbol, que solen dur visitants que fan consum, d'altres cites més imponents, com pugui ser el mundial de Fórmula 1, no deixa tants diners com es podria pensar a priori, sobretot en el cas dels restaurants.
Tot i això, l'alcaldessa de Granollers, Alba Barnusell, confia que el gran volum d'aficionats que s'hi espera, així com tots els serveis complementaris del mateix Tour, com equips logístics o audiovisuals garanteixin un impacte econòmic molt positiu: "Estic convençudíssima".
"Veurem com va amb el Tour, que és el seu primer cop", replica Vázquez, que admet que hi ha il·lusió darrera el cap de setmana del Grand Départ. Per fer-se atractius al visitant, els restauradors han guarnit els seus locals amb banderoles i altres elements, tots de color groc i amb missatges que vinculen la ciutat i els seus establiments.
A més, a tots els clients que hi facin àpat els rebran amb una copa de cava de benvinguda amb vi DO Alella. Els restaurants i bars també hi penjaran fotografies clàssiques que repassaran l'impacte del món del ciclisme a la ciutat, amb imatges de catalans històrics sobre les dues rodes.
Amb tot, restauradors, hotelers i comerciants admeten que la gran afectació a la ciutat durant tot dilluns, amb talls de carrers i privacitat de moviments, els pot jugar en contra: "Estarem expectants". De fet, aquesta és la segona gran incertesa amb què es viuen els dies previs al Tour, la gestió de la mobilitat i el blindatge de la ciutat.
"Hi ha molts reptes i un és el de la mobilitat", admet l'alcaldessa. Alba Barnusell assegura que l'organització d'un esdeveniment com el Tour "generarà dificultats" a l'hora de desplaçar-se, però augura que el pla de mobilitat traçat pel consistori farà que el caos no sigui tan gran com algú pot augurar.
El moment més crític serà el matí del 6 de juliol, des de primera hora del matí i fins que hagi passat la 'Grande Boucle', cap al migdia. La ciutat quedarà totalment blindada al trànsit i no s'hi podrà accedir en cotxe. A l'interior de la ciutat les restriccions de mobilitat i aparcament també seran importants.
Davant d'aquest escenari, la recomanació del consistori és que tothom dins la ciutat es facin els desplaçaments a peu i que la gent que vingui de fora faci ús dels aparcaments perifèrics, com el del Circuit de Catalunya, des d'on s'han previst autobusos llançadora fins al centre de Granollers: "En cotxe no s'hi podrà entrar"
Espai de projecció internacional
Tot i les incerteses, a la ciutat s'hi respira un aire d'optimisme desbordant. "És una oportunitat per Catalunya que Granollers vol aprofitar", defensa l'alcaldessa de la ciutat. Projectar la ciutat al món i tornar-la a posar al mapa en l'àmbit esportiu internacional són els grans objectius del consistori en l'organització d'aquesta sortida d'etapa.
"Volem mostrar una imatge de ciutat oberta, acollidora, una ciutat que és cruïlla de camins i que estructura el territori amb una forta identitat", explica, il·lusionada, Barnusell. Esportivament, vincular Granollers amb el ciclisme com ja es fa amb l'handbol és l'altre gran repte en l'àmbit de la projecció.
El ciclisme, detalla l'alcaldessa, és un esport socialment a l'alça i que permet també "promoure l'ús de la bicicleta en el dia a dia, com a mitjà de transport i com a espai de lleure".


