
El 93% dels tràmits que ofereix la Generalitat es poden fer en línia, i durant l’últim any, s’han gestionat prop de tres milions de tramitacions i s’ha estalviat a la ciutadania haver d’aportar fins a 76 milions de dades i documents a l’administració.
Són algunes de les dades que recull l’Observatori de l’Administració Digital (OAD), que estrena aquest dissabte la Generalitat per explicar amb dades i indicadors l’abast de la “transformació” que es du a terme en el marc de l’estratègia de reforma de l’administració i millora dels serveis públics. Dades i indicadors “quantitatius” que “obren el camí de millora per recórrer en la qualitat de l’experiència digital”, diu el secretari de telecomunicacions i transformació digital, Albert Tort.
En els darrers dotze mesos la Generalitat ha estalviat a la ciutadania haver d’aportar 76 milions de dades i documents, que en molts casos ja havia presentat en tràmits anteriors. I és que actualment l’administració catalana pot reutilitzar fins a 114 tipus de documents o dades diferents, alguns procedents d’altres institucions (concretament, el 51% dades de l’administració general de l’Estat, el 43% de la Generalitat i el 14% dels ens locals). Dos exemples són el número de DNI i el títol de família nombrosa.
Aquest és un dels “avenços” destacats en matèria de transformació digital de l’administració que llueix el nou Observatori de l’Administració Digital (OAD). El web està impulsat pel departament de la Presidència i compta amb la coordinació tècnica del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI), i es finança a través dels fons europeus Next Generation.
De mig milió a tres milions de tràmits, en deu anys
A través de gràfics, el portal mostra que el 93 % dels tràmits -més de 2.000- que ofereix la Generalitat de Catalunya es poden fer ja en línia i que durant l’últim any s’han gestionat prop de tres milions de tramitacions d’aquest tipus. Això significa que s’han multiplicat gairebé per sis els tràmits que es feien fa una dècada: el 2014 amb prou feines se superava el mig milió de tramitacions en línia amb l’administració, segons les dades de la Generalitat.
De mig milió a tres milions de tràmits, en deu anys
A través de gràfics, el portal mostra que el 93 % dels tràmits -més de 2.000- que ofereix la Generalitat de Catalunya es poden fer ja en línia i que durant l’últim any s’han gestionat prop de tres milions de tramitacions d’aquest tipus. Això significa que s’han multiplicat gairebé per sis els tràmits que es feien fa una dècada: el 2014 amb prou feines se superava el mig milió de tramitacions en línia amb l’administració, segons les dades de la Generalitat.
Enquesta de satisfacció ciutadana
L’Observatori anirà actualitzant les dades i també incorporant altres indicadors. Això inclou informació sobre el nivell de satisfacció de la ciutadania amb els tràmits digitals. “Actualment no hi ha un sistema sistemàtic de valoració” de la satisfacció del ciutadà respecte els seus tràmits amb la Generalitat, exposa Tort. Per això, el Govern ha decidit estrenar una enquesta massiva a partir del 2025 entre les persones que hagin fet gestions digitals amb la Generalitat. La primera recopilarà les dades de l’experiència ciutadana durant el primer trimestre de l’any vinent, i es penjarà a l’Observatori. “Aquest tipus d’indicadors aniran alimentant i fent evolucionar l’Observatori”, conclou.
D’entrada la plataforma ja inclou, això sí, l’índex de satisfacció ciutadana amb els tràmits digitals de l’administració segons l’Enquesta Òmnibus del CEO, i que és actualment d’un 6,5 sobre 10.
Informació de ciberseguretat
D’altra banda, l’OAD també mostra indicadors de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya. Per exemple, mostra com els sistemes de la Generalitat han aturat més d’un 99,99 % dels ciberatacs que l’Administració va rebre en el primer semestre d’enguany, els quals han superat els 415 milions.


