El sector turístic afronta amb optimisme la Setmana Santa d’enguany, la primera plenament comparable amb la del 2019, any anterior a la pandèmia. El president de l'Associació Corporativa d'Agències Especialitzades (ACAVe), Jordi Martí, assegura a l'ACN que un 70% de les agències facturaran un 10% o més que l'any passat.
"Les perspectives són realment bones", assenyala Martí, que recorda que la Setmana Santa del 2022 ja es va viure una "explosió de demanda". Per la seva banda, el CEO de Sercotel, Josep Rodríguez, pronostica una campanya "molt bona" amb ocupacions que fregaran el ple en els hotels de Barcelona, xifres en línia a les estimacions del Gremi d'Hotels, que estima una ocupació del 87% d'ocupació.
Segons el president d'ACAVe, els principals mercats emissors seran els tradicionals com Alemanya i Gran Bretanya mentre que el nord-americà "està agafant molta força". "Tenim la gran pregunta de qui substituirà el mercat rus en els llocs en eren forts, però en general no hi ha massa preocupació", constata Jordi Martí. El CEO de Sercotel certifica també el retorn del turista dels Estats Units i situa aquest estiu com el de la seva plena recuperació. Per altra banda, hi ha l'asiàtic, que es comença a veure a la ciutat a diferència de fa uns mesos.
Malgrat tot, durant la Setmana Santa a Barcelona predomina el turisme domèstic i europeu que passarà entre tres i quatre dies a la ciutat. També s'espera l'arribada de visitants procedents del Regne Unit, Alemanya, Itàlia i França. Segons Rodríguez, a la capital catalana la proporció de turista internacional és de 80% davant el 20% espanyol mentre que en els hotels de la cadena al conjunt de l'Estat la balança es reequilibra amb un 50%-50%.
Els augments de preus no frenen els turistes
El president d'ACAVe assegura que les agències de viatges no estan notant que els clients es continguin en la contractació de viatges per l'augment de preus. Martí admet que és "un efecte una mica inexplicable" i que tot i les xifres macroeconòmiques "preocupants" els viatgers no deixen de prioritzar el lleure i les vacances i que com a màxim en redueixen la durada.
Des del Gremi d'Hotels, també es transmeten bones sensacions de cara a la Setmana Santa. Segons explica el director general del Gremi d'Hotels a l'ACN, Manel Casals, la previsió d'ocupació és del 87%, una mica superior al tancament de l'any passat. "És una bona notícia perquè és reafirmar la recuperació turística de Barcelona i que seguim sent una marca reconeguda i competitiva a nivell internacional", celebra.
A la cadena Sercotel, els preus han pujat un 20% per Setmana Santa en relació al període equivalent del 2019 i entre un 25% i un 30% si es compara amb l'any passat, segons detalla el CEO de la companyia. Es tracta, calcula, d'increments que es produiran en dies amb pic de demanda al llarg de tot l'any, però el promig de tot el 2023 estarà més estabilitzat entre el 12% i el 15%.
La manca de neu pot portar turistes a la ciutat
Les altes temperatures dels darrers dies i la poca neu a les pistes d'esquí farà que probablement els turistes optin per la platja però també per la ciutat. "Sempre són vasos comunicants", apunta el directiu de Sercotel. "La massa de turistes és una i es reparteix entre platja, mar i muntanya. Quan les condicions són més favorables en algun lloc sempre hi ha transvasaments entre uns i altres", afegeix. Per la seva banda, el president de l'ACAVe confirma que "la gent té moltes ganes de neu" però que també cal veure si el temps "acompanya".
Per la seva banda, des l'Associació d’Apartaments Turístics de Barcelona (Apartur) no es disposa encara de previsions d'ocupació però confirmen l'optimisme del sector. "Les sensacions són bones. Estarem gairebé plens i sembla que hi haurà un bon inici de temporada", apunten fonts de l'associació.
Període "clau" en els desplaçaments en tren
Quant a les previsions per aquesta Setmana Santa, el director de comunicació comercial de Renfe, Sergio Acereda, diu que la companyia també treballa amb una "perspectiva molt positiva" i camí cap a un "any rècord". "Esperem que comenci amb força per Setmana Santa i es consolidi al llarg de l'any", apunta el director de Comunicació Comercial de l'operadora.
Arcereda confirma que és aquests dies formen part d'un període "absolutament clau perquè es concentra molta mobilitat en poc temps i el volum de passatgers és molt elevat". Pel directiu, la liberalització també ha ampliat les opcions de viatge, que en el cas de l'alta velocitat opera amb Renfe i Avlo. "Avui viatjar en tren és francament assequible, realment interessant i vivim un moment daurat en el sector", celebra.
Per aquesta Setmana Santa, entre el passat 31 de març i el pròxim 10 d'abril, Renfe ofereix 894.000 places en els serveis d'AVE, Avlo, Alvia, Euromed, Intercity i trens Regionals a Catalunya. Les destinacions més demandades són les que enllacen Catalunya amb Madrid, Andalusia i les de l'àmbit del corredor mediterrani.