Featured

Els Premis GAC 2025 guardonen les galeries Art Petritxol, Artur Ramon Art, Bombon Projects i Chiquita Room

Els Premis GAC 2025 guardonen les galeries Art Petritxol, Artur Ramon Art, Bombon Projects i Chiquita Room
Els Premis GAC 2025 han reconegut les galeries Art Petritxol, Chiquita Room, Marc Domènech, Artur Ramon Art, House of Chappaz i Bombon Projects.

També han estat distingits, a la gala d'aquest dimarts al MACBA en el marc de la Nit del Galerisme, el col·leccionista Lluís Coromina; la crítica Pilar Parcerisas; la comissària Montse Frisach, i els artistes Joaquim Chancho, Jordi Ortiz, Carles Congost i Lara Fluxà, a més de la iniciativa cultural 'Ni Mona ni Lisa'. Com ja es va anunciar també s'ha guardonat en la 18a edició dels premis a la col·leccionista Carmen Thyssen – Bornemisza, el galerista Miquel Alzueta i a l’artista Eugènia Balcells.

La gala de la divuitena edició Premis GAC, convocats per l’associació Galeries d’Art de Catalunya i l’associació Art Barcelona, s’ha celebrat aquest dimarts a l’auditori del MACBA, en el marc de la Nit del Galerisme i que ha reunit més de 200 persones del món de les arts visuals. L’acte ha comptat amb l’assistència de l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni.

El jurat dels Premis GAC 2025 està presidit per la crítica d’art Conxita Oliver i integrat per l’artista Perico Pastor, la comissària Pilar Cruz, el crític Jesús Martínez Clarà i el periodista Antoni Ribas. Tots els premis, llevat dels dos honorífics i el del Foment de les arts visuals, s'han donat a conèixer durant la mateixa Nit del Galerisme.

Conxita Oliver, crítica d’art i presidenta del jurat dels Premis GAC 2025, ha apuntat que els premis volen reivindicar el paper de les galeries d'art a Catalunya i "han posat el focus en el treball que fan de potenciació social". Oliver ha declarat que han tingut en compte el panorama més transversal de l'art contemporani i també la clau de gènere, així com el risc per a la creativitat.

Benito Padilla, galerista i president de Galeries d’Art de Catalunya, ha lamentat que la situació del sector és més complexa i més complicada. "Tot i això, hem considerat oportú fer aquesta edició dels premis i premiar no només la història i l'acreditació d'alguns galeristes, sinó també als artistes que han contribuït a crear un marc nou i s'han sentit responsables del canvi de paradigma que estem assistint sobre la situació del galerisme tradicional", ha apuntat.

Guardons

Lluís Coromina Isern ha rebut el premi al col·leccionisme per "una trajectòria compromesa amb el món de l’art i de la cultura, especialment, per l’impuls de la seva Fundació que des del 2007 promou diverses iniciatives als espais Eat Art i El Puntal de Banyoles que promocionen laboratoris i residències creatives i al centre expositiu multidisciplinari de Barcelona".

La galeria Art Petritxol ha rebut el Premi a galeria d’art per la millor exposició històrica per 'Olga Sacharoff. Avantguarda, ingenuïtat i tradició', per "la reivindicació d’una artista avantguardista que no ha estat prou reconeguda a casa nostra, que va establir forts lligams amb cabdals cercles artístics i intel·lectuals de la postguerra a Catalunya, i que va esdevenir una figura destacada dels llenguatges artístics del segle passat".

La galeria Chiquita Room s'ha alçat amb el Premi a la millor programació anual pel seu treball "multidisciplinari i col·lectiu, per donar suport al talent local i internacional, des d'un profund acompanyament d'escolta". Des del 2018, la seva directora, Laura González Palacios, planteja projectes que "reflecteixen temes rellevants per a la societat contemporània amb un enfocament crític i innovador, al mateix temps que explora l'expressió artística a través de la interacció de l'art amb altres disciplines".

El Premi a la galeria d’art per la millor exposició en la categoria artista consolidat ha estat per la galeria Marc Domènech, per 'Joaquim Chancho. Anys 70', comissariada per Fede Montornés, per "la investigació d’una etapa força desconeguda, però crucial de l’artista quan va desenvolupar la gènesi del seu compromís amb una pintura despullada de qualsevol referent naturalista".

Mentre, el Premi a la galeria d’art per la millor exposició en la categoria artista de mitja carrera ha estat ex aequo a dues galeries. Per una banda, la galeria Artur Ramon Art, per la instal·lació 'Una altra imaginació', de Jordi Ortiz (Tarragona, 1957) en tractar-se "d’una invitació a redescobrir la natura urbana de Barcelona a través de les fotografies de 373 escorces d’arbres que mostren la seva creativitat intrínseca i la seva interacció amb l’entorn". I per altra, la galeria House of Chappaz, per l’exposició 'Noi de poble', de Carles Congost (Olot, 1970) per "l’exploració sobre qüestions d’identitat personal i pressió social en un entorn rural".

La galeria Bombon Projects ha guanyat el Premi a galeria d’art per la millor exposició en la categoria artista emergent per 'Firefly', de Lara Fluxà (Palma, 1985); "una proposta de nova producció d’escultures aèries i d’instal·lacions realitzades amb vidre, com a metàfora de la fragilitat dels cossos, i amb altres materials fràgils, líquids, translúcids, transparents o de rebuig per repensar la feblesa dels ecosistemes". El 2022, va ser la representant del pavelló de Catalunya i Balears a la 59a Biennal de Venècia.

Montse Frisach ha rebut el Premi al comissariat pel programa d’exposicions 'Visites inesperades' per fomentar l’exhibició d’obres provinents de fons de galeries que es presenten en diàleg amb peces de les col·leccions permanents de diferents museus de Catalunya.

Pilar Parcerisas s'ha alçat amb el Premi a la crítica per "la seva mirada crítica en art i  pensament contemporanis, per la seva investigació i estudi de l’art entre diferents camps de recerca i per l’impuls de projectes culturals especials de nivell internacional". Amb més de seixanta exposicions comissariades, ha treballat totes les disciplines i formats. 

'Ni Mona ni Lisa' ha guanyat el Premi al mitjà de comunicació per ser "una iniciativa cultural en perspectiva de gènere que proporciona eines crítiques envers la mirada històrica i contemporània de l’art a partir de programes culturals i de contingut gratuït a xarxes socials". Judith Méndez Moreno és la impulsora del projecte de divulgació que té per objectiu apropar la historiografia de l’art i els coneixements acadèmics al públic general i/o especialitzat de la vida i l’obra de dones artistes.

Premis honorífics

El Premi Honorífic a una trajectòria com a galerista ha estat per Miquel Alzueta, per "una trajectòria de prestigi, projecció i reconeixement del galerisme a Catalunya". A finals dels anys noranta, impulsat per la seva passió com a col·leccionista, va fundar a Barcelona la seva galeria d’art, que posteriorment acabaria denominant-se Alzueta Gallery. Paral·lelament a la seva tasca com a galerista, Miquel Alzueta és col·leccionista i difusor del disseny francès dels anys cinquanta del segle XX, amb un especial interès en les obres de Jean Prouvé, Charlotte Perriand i Le Corbusier.

El Premi Honorífic a una trajectòria com a artista ha estat per Eugènia Balcells, per la seva trajectòria com a "artista de referència en el panorama de les arts visuals en la Catalunya de finals del segle XX i començament del XXI i una de les creadores que més ha incidit i reivindicat el paper de la dona com a subjecte creatiu i interpretatiu de la realitat".

Carmen Thyssen - Bornemisza

El Premi al foment de les arts visuals ha estat per Carmen Thyssen - Bornemisza, per "la seva decidida i valuosa aposta pel col·leccionisme i la museografia i el suport a les arts visuals des de diferents prismes i formats". Aquest reconeixement valora "una trajectòria marcada per la passió i el compromís amb l’art i la cultura". A més d’impulsar grans centres museístics, com el Museo Nacional Thyssen-Bornemisza de Madrid o els museus Carmen Thyssen de Màlaga i d’Andorra, ha mantingut "un estret vincle amb les seves arrels catalanes". Aquest compromís amb el nostre territori s’ha fet evident amb la creació de l’Espai Carmen Thyssen a Sant Feliu de Guíxols i amb l’acord per a la creació del futur Museu Carmen Thyssen de Barcelona.

El president de Galeries d’Art de Catalunya ha dit que està particularment content pel premi a Carmen Thyssen – Bornemisza. "Hi ha hagut un moment en què la potencialitat de la pintura catalana del segle XIX i XX ha estat 'ningunejada' i oblidada i la presència del Museu Thyssen ajudarà a recuperar una part molt important i intensa de l'activitat plàstica pictòrica i cultural a Catalunya en general i a Barcelona en particular", ha remarcat.

Aranzels

Preguntat per si poden afectar els aranzels del president dels Estats Units, Donald Trump, a les galeries, Padilla ha admès que poden afectar el galerisme en tot el mercat vinculat als Estats Units. Considera que tant en les compres com en les vendes es pot complicar el mercat d'art modern. També, ha afegit, que pot dificultar molt portar a diferents espais econòmics culturals vinculats als Estats Units els artistes joves i la creació contemporània. En qualsevol cas, ha reconegut que no està tot clar encara, alhora que ha recordat que hi ha moltes galeries espanyoles que feia temps que no anaven als Estats Units.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat