Featured

Els tècnics de l'Aragó denuncien que les pintures de Sixena dipositades al MNAC tenen "humitats"

Els tècnics de l'Aragó denuncien que les pintures de Sixena dipositades al MNAC tenen "humitats"
Els tècnics de l'Aragó que van inspeccionar el conjunt mural de Sixena dipositat al MNAC han detectat "humitats" a les pintures, segons ha explicat en roda de premsa Pedro Olloqui, director general de Cultura del govern aragonès, que ha considerat que aquest fet "augmenta la urgència del trasllat".

Olloqui ha criticat la "voluntat d'entorpiment" del MNAC amb l'argument de la dificultat del moviment quan "això, que és més greu, no es té en compte". El MNAC ha titllat de "falses" les declaracions i ha atribuït les taques a les "vicissituds" del conjunt pictòric al llarg del temps. "Són l'evidencia del seu alt grau de degradació i de la seva extrema fragilitat, fet que desaconsella absolutament el seu moviment", ha afegit el museu català.

El director general de Cultura del govern aragonès ha explicat que les humitats s'han detectat a la part posterior de les pintures, a través de "l'aixecament fotogràfic exhaustiu" que els tècnics aragonesos van fer al MNAC a finals de juliol.

"És un element de preocupació que tenim respecte de les tasques de conservació i manteniment que fa el MNAC", ha assegurat Olloqui, que ha posat de manifest que "una qüestió són les declaracions i l'altra les tasques". En aquest sentit, ha criticat que l'equip del museu català facis unes declaracions de "màxima preocupació" per la conservació de les pintures, però que aquestes declaracions "no vagin acompanyades de la minuciositat de les tasques que s'haurien de fer".

També ha lamentat la "voluntat d'entorpiment" dels "drets culturals dels aragonesos" pel fet que el MNAC situa el debat en la "dificultat" del trasllat quan la qüestió de les suposades humitats és "més greu".

"Hi ha una afecció física sobre els llenços a la part del darrere per les humitats, i això que és més greu no es té en compte, però sí es diu que les pintures no es poden traslladar a uns centenars de quilòmetres. L'argument es desmunta", ha opinat Olloqui.

Per això ha considerat que "la desatenció de les pintures" porta el govern aragonès a "augmentar la urgència del trasllat", una "desatenció evident que ha de ser corregida". Per a Olloqui, aquesta correcció no es farà a l'MNAC "perquè és lògic, les pintures són patrimoni no d'institucions catalanes, sinó de tots els aragonesos, i un cop siguin a l'Aragó tindran l'atenció suficient i necessària".

Manca de Rigor

En canvi, des de l'MNAC s'ha reaccionat a aquest nou episodi de l'enfrontament entre els dos territoris per les pintures amb un comunicat en què s'assegura que les informacions difoses avui "són falses". Segons els responsables del museu català, "no existeixen humitats de cap tipus a la sala 16 que acull les pintures de Sixena, un espai aïllat amb unes condicions estables certificades".

Alhora, des del MNAC se subratlla que "les taques i les nombroses alteracions que tenen aquestes pintures, com ara les esquerdes, butllofes, aixecaments, descohesió entre capes, etc, formen part del conjunt dels danys i vicissituds que aquestes pintures han patit al llarg del temps, i són l'evidència del seu alt grau de degradació i de la seva extrema fragilitat, fet que desaconsella absolutament el seu moviment".

Finalment, els tècnics del museu català recorden que els informes "independents" que han presentat, com ara el del Centre Internacional d'Estudis per la Conservació i la Restauració de Béns Culturals (ICCROM), "màxim organisme internacional" en preservació de béns culturals, "certifiquen que l’entorn i les condicions actuals de les pintures garanteixen la seva estabilitat".

Per tot plegat, el MNAC lamenta "la falta de rigor a l'hora d'emetre informacions sobre les pintures".

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat