FGC cedeix a Guardiola de Berguedà una locomotora històrica del 'carrilet' que s'exposarà al públic

FGC cedeix a Guardiola de Berguedà una locomotora històrica del 'carrilet' que s'exposarà al públic
El president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Toni Segarra, i l’alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara, han formalitzat aquest dimarts la cessió de la titularitat de la locomotora Alstom 705 a mans del consistori. Es tracta d'una maquinària retirada del servei per Ferrocarrils i que el consistori es compromet a exposar.

Abans, però, aquest material serà restaurat pel consistori i s’exposarà sota cobert al costat de l’antiga estació del municipi, formant un conjunt per recuperar la memòria històrica juntament amb l’edifici original de l’estació del ‘carrilet’. La locomotora es va construir el 1965 i va entrar en servei l'any següent. És una de les peces històriques que FGC ha preservat de la línia Llobregat-Anoia.

Tal com explica el president d’FGC “aquesta cessió és una mostra més de la voluntat de divulgar, apropar i compartir el patrimoni amb la ciutadania”. Ferrocarrils treballa en base a una Estratègia del Patrimoni “on s’emmarquen aquest tipus d’actuacions que permeten apropar el nombrós i divers material històric a les persones i fer que les peces estiguin contextualitzades en el territori en el qual han estat funcionant, a la vegada que siguin punts d’atracció de visitants”.Tal com explica el president d’FGC “aquesta cessió és una mostra més de la voluntat de divulgar, apropar i compartir el patrimoni amb la ciutadania”. Ferrocarrils treballa en base a una Estratègia del Patrimoni “on s’emmarquen aquest tipus d’actuacions que permeten apropar el nombrós i divers material històric a les persones i fer que les peces estiguin contextualitzades en el territori en el qual han estat funcionant, a la vegada que siguin punts d’atracció de visitants”.

L’alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara, ha destacat que la història del municipi està "estretament lligada al 'carrilet'' des dels seus orígens, amb el creixement urbà al voltant de l’edifici de l’estació a partir de l’arribada del ferrocarril. Lara també veu la posada en valor d'aquest patrimoni com un "nou reclam turístic i un aprenentatge per a les noves generacions en les formes de mobilitat sostenible”.

La seva història

Aquesta locomotora, construïda per Alstom el 1965 juntament amb altres 10 locomotores construïdes entre els anys 50 i 60, va entrar en servei el 1966 dins la sèrie 700, que posteriorment FGC anomenaria 251. L’any 1979 les locomotores Alstom van ser integrades al parc mòbil de la nova companyia ferroviària catalana Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, la primera empresa pública de la Generalitat restaurada que va assumir la gestió de les xarxes de ferrocarril traspassades a la Generalitat per l’Estat.

Durant els 40 anys d’història d’FGC aquestes locomotores han representat un dels elements més simbòlics de la línia Llobregat-Anoia. Al principi, aquestes locomotores van ser destinades a tot tipus de serveis, tant de viatgers com de mercaderies. Amb l'arribada dels automotors dièsel i l'augment del parc mòbil d'unitats elèctriques, les tasques d’aquestes locomotores es van centrar en el transport de mercaderies i més endavant van quedar relegades a la realització de maniobres al Port de Barcelona i a Martorell i com a reserva en el cas de no disposar de les locomotores de línia.

Ferrocarrils preserva, dins la seva col·lecció de material històric, una locomotora de les mateixes característiques, la MO-1003. De fet, actualment aquesta unitat està en procés de revisió amb l’objectiu de posar-la a punt per poder oferir circulacions amb trens històrics a la línia Llobregat-Anoia.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat