L'hospital d'Olot prova un dron per rebre mostres de l'ambulatori per analitzar

L'hospital d'Olot prova un dron per rebre mostres de l'ambulatori per analitzar
L'hospital d'Olot ha provat aquest dimecres utilitzar un dron per rebre mostres per analitzar en el laboratori i ho han fet calculant la distància que hi ha entre l'hospital i l'ambulatori. La prova ha funcionat satisfactòriament perquè els professionals mèdics asseguren que les mostres han arribat en bon estat.

La responsable d'innovació de l'hospital, Neus Domènech, ha assegurat que amb la bona experiència de la prova pilot es dibuixa un nou escenari d'aplicació dels drons més enllà d'enviar les mostres entre el CAP i l'hospital, com ara enviar medicació a pacients que viuen en zones rurals aïllades. El projecte podria ser una realitat el 2024, malgrat tot caldrien canvis en la normativa aeronàutica.

La Fundació Hospital d'Olot i l'empresa AldoraTech han fet una prova pilot aquest dimecres per transportar mostres biològiques de l'ambulatori a l'hospital amb drons. Es tracta d'una prova per demostrar si el servei funciona i permet l'estalvi de la petjada de carboni que suposa enviar mostres amb vehicles sobre rodes i fer-ho amb drons.

Per fer la prova s'han agafat vint voluntaris que han 10ml de sang cada un d'ells. La sang s'ha distribuït en 40 mostres i s'han fet dos viatges al laboratori clínic que té l'hospital. L'objectiu era fer una simulació el màxim de real possible. Malgrat que la idea era reproduir el trajecte entre el CAP d'Olot i l'hospital, la normativa actual impedeix circular els drons per sobre de zones urbanes i s'ha simulat el trajecte en una zona rural reproduint la mateixa distància.

El trajecte de la prova pilot s'ha fet en 4 minuts, mentre que el temps per carretera és de 7. Això implica un 43% del temps de transport dels 1,7 km que hi ha entre els dos equipaments. La velocitat mitjana de la nau és de 9 m/s.

Anàlisi en bones condicions

Una vegada el dron ha aterrat a l'entrada de l'hospital, s'han portat les mostres al laboratori. La referent en Innovació de la fundació, Neus Domènech, ha detallat que l'estat de les mostres que s'han transportat era bo i s'han pogut analitzar en bon estat. El dron, que pesa 9 kg, pot transportar un màxim de 6 kg més. Va equipat amb una caixa que està refrigerada i a l'interior hi ha les mostres corresponents.

s’han analitzat les condicions de transport mitjançant un dispositiu de registre de dades (temperatura, durada del trajecte i grau d’agitació), així com l’índex d’hemòlisi (quantificació d’hemoglobina lliure) per poder tenir uns indicadors de qualitat, objectius i valorables, del transport. La monitorització del transport en els tres aspectes ha estat correcte i no s’ha observat cap mostra amb un valor suficientment alt amb índex d’hemòlisi com per afectar la mesura de cap dels paràmetres que s’analitzen al laboratori.

Més enllà de l'estalvi en el temps, un dels factors que s'ha analitzat és l'impacte en la petjada de carboni que té el sistema. El CEO d'AldoraTech, Eduard Gòmez, ha recordat que el més important de la  prova és l'estalvi en emissions de CO2 que suposa. De fet, el dron està impulsat per energia elèctrica i per això suposaria "un 80% menys d'emissions" respecte al transport per carretera.

Possibilitats a partir del 2024

El CEO es mostra esperançat en una nova normativa aeronàutica que permetria aquests tipus de serveis a partir del 2024 i això implicaria que el projecte podria ser una realitat a partir de l'any vinent.

Per part de la referent en Innovació de la fundació, Neus Domènech, ha detallat que aquesta prova pilot ha servit per comprovar la utilitat del servei i posar-ne de nous sobre la taula. De fet, la fundació ha apuntat que possiblement es podria fer un trajecte entre els dues ABS que gestiona la fundació a la Garrotxa, una a la vall d'en Bas i l'altra a Sant Joan les Fonts. Els dos centres podrien enviar mostres al laboratori de l'hospital comarcal i estalviar-se els viatges que fan.

A més, també es podria volar per atendre pacients que viuen en zones rurals aïllades i que s'han de desplaçar per anar a buscar la medicació. Domènech creu que seria un pas important en la comoditat de l'atenció a distància.

Tot i així, la contractació del servei encara no s'ha definit. La referent en Innovació de l'hospital apunta que possiblement es podrien contractar uns vuit vols a la setmana però caldrà veure l'encaix que tingui la nova normativa aeronàutica i també com el sistema sanitari públic encaixa aquest projecte.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat