Vilanova i la Geltrú acull la construcció del primer vaixell 100% elèctric i reciclable per a usos portuaris

Vilanova i la Geltrú acull la construcció del primer vaixell 100% elèctric
Aquest dimarts s’ha presentat a les instal·lacions de l’empresa Sym Naval al port de Vilanova i la Geltrú l’E-Ship, el primer vaixell 100% elèctric i zero emissions construït a Europa per a usos portuaris. L’embarcació, de 12 metres d’eslora i 8 de mànega, té una autonomia operativa de 8 hores i està dissenyat per fer feines de remolcatge i amarratge de vaixells, recollida de residus líquids i transport de càrrega i fins a 12 persones.

Està construït d’acer, el que fa que sigui reciclable i fàcil de reparar en cas de desperfectes al casc. La primera unitat, que estarà acabada a finals d’aquest mes de setembre, ha estat adquirida per un armador del País Basc i operarà al port de Castelló.

Durant l’acte de presentació de l’embarcació, que ha comptat amb la presència, entre d’altres, del secretari de Mobilitat i Logística i president de Ports de la Generalitat, Isidre Gavín, el president de Sym Naval, Francisco Lage, ha destacat que l’E-Ship és un vaixell pioner i únic, com a mínim a Europa.

Ho és, ha detallat, perquè, després de 3 anys de desenvolupament, s’ha dissenyat un vaixell 100% elèctric amb zero emissions amb la potència suficient per desenvolupar totes les tasques diàries en el dia a dia d’un port. “Això ha estat un repte molt important perquè partíem sense referències tècniques homologables, ja que el vehicle elèctric no ens servia de model”, ha afegit.

Per practicitat i economia de manteniment, s'ha optat per instal·lar bateries elèctriques al vaixell, que es podran recarregar fàcilment als ports on operi. També s'ha optat per l'acer per construir-lo perquè el fa 100% reciclable i fàcil de reparar quan el casc rebi cops en les meniobres portuàries. 

També el fa únic el fet que s'hagi adaptat a la normativa actual, el que no ha estat fàcil, gràcies a l’interès i suport de les diferents administracions. Aquí, Lage recorda que aquest vaixell transportarà treballadors i materials subjectes a regulacions molt exigents i treballarà a l’interior de ports i que calia trobar la manera d’encaixar-ho tot.

Tot i que la presentada aquest dimarts és la primera unitat fabricada, el president de Sym Naval destaca que estan rebent l’interès de moltes empreses d’arreu del món i ha dit estar convençut que un cop vegin que la tecnologia “funciona a la perfecció” les comandes es multiplicaran. “Quan comenci a navegar, Sym Naval i Vilanova i la Geltrú es situaran al mapa com a referència mundial del vaixell elèctric portuari”, ha reblat.

Per Isidre Gavín, secretari de Mobilitat i Logística, aquest projecte respon a l’aposta del Govern per la descarbonització i la innovació. Una aposta, ha afegit, que reclama empreses valentes que vagin més enllà amb el suport de les administracions.

Sym Naval, indústria naval 4.0

L’empresa d’enginyeria naval Sym Naval està especialitzada en la construcció de vaixells per a ús portuari, serveis de suport i de transport. És l’única empresa que construeix vaixells d’acer a la costa mediterrània occidental. A banda del centre d’innovació i creació de vaixells al port de Vilanova i la Geltrú, inaugurat el 2016, compta també amb unes instal·lacions d’assistència tècnica a la República Dominicana.

L’empresa té un departament especialitzat en R+D+I i un equip d’enginyers navals que treballen amb programes avançats d’arquitectura naval, com ara les dades massives (Big Data), la intel·ligència artificial, la inserció robòtica i l’automatització industrial, per desenvolupar projectes innovadors a mida de les necessitats de cada client.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat