L'aeroport d'Alguaire es posiciona dins el sector aeroespacial amb un nou centre de proves de motors de coet

L'Aeroport de Lleida-Alguaire ha estrenat un centre de proves de motors de coet amb el qual vol posicionar-se dins del sector aeroespacial. El Govern ha signat aquest divendres el contracte d'adjudicació de la primera fase del centre de proves de motor de coet a l'empresa Pangea Aerospace. Aquesta primera fase inclou les obres de condicionament del banc de proves de subcomponents (ignitors, injectors i materials) i la redacció del projecte constructiu, en el mateix espai, del banc de proves per a motors de coet de fins a 500 Kilonewtons (kN) de potència que integraran el nou centre.

El conseller d'Empresa, Roger Torrent, i la consellera de Territori, Ester Capella, han presidit aquest divendres l'acte de presentació del nou centre, ubicat a la zona de proves de l'aeroport d'Alguaire, just després de la signatura del contracte per part del president d'Aeroports de Catalunya, Daniel Albalate, com a entitat licitadora, i del director general de Pangea, Adrià Argemí, com a empresa adjudicatària.

Torrent ha destacat que el nou centre reforçarà l'ecosistema NewSpace i posicionarà el país com a espai de referència de projectes d'aeronàutica aeroespacial, ja que és un sector que està en creixement, i de centres com el d'Alguaire "no n'hi ha massa a Catalunya ni a l'estat espanyol, però tampoc a nivell europeu".

En el mateix sentit s'ha expressat Capella, que ha indicat que a Europa hi ha pocs espais adients per fer proves de propulsió per a coets-llançadora. "Amb aquest espai convertim Catalunya i l'aeroport Lleida-Alguaire en aquest espai referent i pol d’atracció de projectes públics i privats de l'ecosistema aeroespacial local i global, un sector industrial d'alt valor afegit", ha afirmat.

El nou centre de proves de motors coet s'ubica a l'actual zona de proves de l'aeroport de Lleida-Alguaire, un espai de terra i formigó de 95 metres de llargada per 65 d'amplada envoltat per una tanca perimetral amb accés restringit. Aquest espai, habilitat amb un seguit de mòduls per donar cabuda a les peticions privades per fer-hi proves, ja ha estat utilitzat puntualment per algunes empreses de l'ecosistema aeroespacial com Pangea, que hi ha provat el seu motor U-NYX de propulsió per a satèl·lits U-NYX i sub-components del motor de coet ARCOS, i l'associació d’estudiants de l'ESEIAAT-UPC Cosmic Research. Altres empreses privades i l'Agència Espacial Europea (ESA) també han requerit informació de les instal·lacions per provar-hi altres sistemes al 2024.

La posada en marxa del contracte signat aquest divendres suposarà avançar en aquest sentit, ja que permetrà engegar les operacions comercials del centre i assentarà les bases per a l'ampliació i consolidació d'aquest espai com a zona de proves amb capacitat per donar servei a diferents actors de l'ecosistema aeroespacial i amb la flexibilitat i els costos que requereix l'economia NewSpace.


Sobre el centre de proves de motors coet

La construcció del centre de proves està prevista en tres etapes. Per una banda, la primera etapa preveu un petit banc de proves sense foc i foc de baixa potència que permetrà fer proves de subcomponents (ignitors, injectors o materials.) a startups i pimes del sector i universitats.

En una segona fase, hi haurà un banc de proves de petits motors i sistemes secundaris de propulsió, que permetrà testejar motors de coet de fins a 500 kN de potència i fer proves de qualificació individuals i, per tant, donar serveis a startups, pimes i empreses de gran capacitat econòmica.

La darrera fase servirà per testejar sistemes de propulsió d'alta potència. Aquestes instal·lacions permetran fer els tests de gairebé la totalitat dels motors europeus i posicionaran el centre de proves d'Alguaire com un dels més avançats d’Europa.

Dos projectes per a la primera etapa

El contracte signat aquest divendres suposa el tret de sortida de dos projectes que es faran en paral·lel i que completaran la primera etapa de la construcció del centre de proves de motors coet a Lleida-Alguaire.

El primer, amb un pressupost de 250.000€ i un termini d'execució de 5 mesos, inclou les obres per condicionar aquest espai i convertir-lo en una zona de proves de subcomponents, amb la construcció de sala de control, oficines, magatzem, taller, laboratori, zona de proves, zona de lavabos, dutxes i vestidors, espai de rentatge d’ulls d'emergència, zona de descans, office i zona verda amb ombra a l'exterior.

El segon, amb un pressupost de 350.000€, consisteix en la redacció d'un projecte constructiu per millorar les instal·lacions i adaptar aquest mateix espai per convertir-lo en una zona de proves de motors de coet de fins a 500kN de potència. El projecte constructiu haurà de detallar, entre d'altres, les dimensions i característiques de les instal·lacions i les estructures necessàries per poder realitzar aquest tipus de proves, incloent-hi, entre altres, parets, estructures de suport i paviments.

 

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat