El Saló del Caravaning ha arrencat aquest dissabte amb 180 expositors i més de 700 models de vehicles a la venda al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona. Amb gran afluència de visitants des de primera hora, s'hi exhibeixen els darrers models de les principals marques fabricants de caravanes, autocaravanes i les cada cop més sol·licitades furgonetes càmper.
Hi ha opcions per camperitzar una furgoneta en una hora, com la presentada per l'empresa Vancubic, que planteja mòduls que es poden ficar i treure d'una furgoneta per comptabilitzar l'ús diari amb l'oci en un mateix vehicle. Cada cop són més també les opcions més sostenibles, amb més presència de vehicles elèctrics i híbrids.
De fet, l'edició d'enguany posa el focus en la sostenibilitat i també en la digitalització, amb la proliferació de sistemes intel·ligents per domoticar els models i controlar des del mòbil funcions com la il·luminació, la calefacció o el nivell d'aigua. En la cita participen marques com Dethleffs, Ford, Giottiline, Globecar, Hymer, Knaus, Mc Louis, Mercedes, Nissan, Toyota, Volkswagen i Westfàlia, entre altres.
Susana Colom, copresidenta del Caravaning i presidenta de GREMCAR, remarca que en l'edició d'enguany hi ha "un ampli ventall" de propostes dels fabricants, amb especial èmfasi en la sostenibilitat i les opcions intel·ligents, que converteixen els vehicles en "vertaderes cases rodants" que es poden controlar mitjançant el telèfon mòbil.
El sector està en auge des de la pandèmia, explica Colom, que indica que també hi ha "molts consumidors nous". Tradicionalment, apunta, el públic era més sènior i familiar i en els darrers anys els joves s'han sumat a aquesta tendència. "Han entès que amb aquest estil de vida poden viatjar, treballar i gaudir d'entorns immillorables", assegura la copresidenta del Caravaning, que preveu que en la cita d'enguany se superin els 65.000 assistents de l'edició passada.
Mòduls per camperitzar una furgoneta en una hora
L'edició d'enguany incorpora espais dedicats a la camperització, el lloguer, la moda 'outdoor', els accessoris, les minicases, les minicaravanes i altres models lleugers que permeten iniciar-se en el caravàning amb una inversió moderada. En el saló s'exhibeixen vehicles de tot rang de preu, d'uns 17.000 euros el més barat a uns 450.000 euros el més car.
Una de les opcions que més ha cridat l'atenció dels assistents, que majoritàriament són un públic familiar, ha estat la proposta de l'empresa Vancubic, que presenta uns mòduls que es poden instal·lar i desinstal·lar en una hora en una furgoneta per tal de camperitzar-la. Segons ha explicat Andrea Rodríguez, membre de la companyia, aquests mòduls s'expandeixen i s'adapten a la mida de qualsevol furgoneta.
"El principal benefici que tenen és que si per qualsevol cosa perdem la furgoneta, per un sinistre o qualsevol problema amb el motor, el podem instal·lar en una altra furgoneta. O bé, si és la furgoneta de la feina i no volem fer una inversió en una altra per a oci, podem fer servir la mateixa per treballar i per viatjar", assegura Rodríguez, que remarca que la idea ha tingut una acollida "brutal" i ja estan venent a diferents països europeus.
Tendència a la sostenibilitat i versatilitat
Vehicles més sostenibles són una altra de les principals propostes del saló. S'hi exhibeixen d'híbrids i d'elèctrics, com ara un de Volkswagen que és 100% elèctric. Toni Bernabé, del concessionari Quadis Motorsol en representació de Volkswagen, apunta que el vehicle té 415 quilòmetres d'autonomia en la versió més curta i que s'està estudiant la possibilitat d'ampliar-la.
Bernabé subratlla que la sostenibilitat és cada cop més important al sector per la creixent sensibilització pel medi ambient entre la població. També remarca que els preus són cada cop més ajustats. "Ara tenim uns productes amb què un client amb una quota de 400-500 euros pot optar a qualsevol vehicle de la nostra gamma", afegeix.
Després d'anys en què es va buscar la sofisticació en els vehicles per part dels usuaris, diu Carlos Escudero, de la companyia Tinkervan, ara hi ha una tendència a la versatilitat. "Ja no és només tenir una caravana o una furgoneta per només fer escapades, sinó que serveixin una mica per a tot", assenyala. Tinkervan presenta en el saló vehicles utilitaris per al dia a dia, però que també serveixen per fer escapades. A més, les dimensions dels vehicles permeten aparcar-los en pàrquings ordinaris.
Després de la pandèmia, Escudero diu que va haver-hi un boom en el sector, però que ara s'ha estabilitzat. "Va haver-hi un moment en què la gent no sabia què volia i ho comprava realment tot, tres fogons o un saló enorme, i després han vist que no necessitaven tot això i s'ha anat a buscar la simplicitat", afegeix.
El Caravaning ocupa els pavellons dos i tres del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, amb més de 34.000 metres quadrats, segons l'organització. Aquest dissabte ha estat el tret de sortida i s'allargarà durant nou dies fins al 19 d'octubre. Enguany l'esdeveniment ofereix un aparcament específic per als qui acudeixin amb el seu càmper o caravana.