Els alcaldes de l'R3 valoren l'"espai de diàleg" obert arran de les obres però reclamen que es restauri el servei de bus

Els alcaldes de l'R3 valoren l'"espai de diàleg" obert arran de les obres però reclamen que es restauri el servei de bus
L'alcalde de Centelles, Josep Paré, ha valorat positivament l'"espai de diàleg" que han creat les tres administracions a qui competeix el desdoblament de l'R3 -Adif, Renfe i Generalitat- perquè alcaldes, regidors i usuaris hi puguin dir la seva.

Paré ha criticat, però, que aquesta reunió s'hauria d'haver produït prèvia a l'inici dels treballs, el 12 d'octubre. Segons el batlle, si la línia no pot oferir un servei "digne", caldria restablir el servei alternatiu per carretera a través d'autobusos, tant els que oferia Renfe com els de l'e12. El regidor de Mobilitat de Vic, Guillem Membrives, ha qualificat d'"inacceptable" la dada sobre l'índex de puntualitat de la línia després de la represa dels treballs, que se situa al 78%.

Els alcaldes i regidors amb qui ha parlat l'ACN han valorat molt positivament la convocatòria d'una reunió entre Adif, Renfe, la Generalitat, usuaris i una cinquantena de representants municipals afectats sobre les obres de desdoblament de l'R3. Sobretot pel que fa referència a poder tenir una interlocució "directa" amb els principals actors i rebre la informació de primera mà i "amb transparència".

Des de l'Ajuntament de Centelles, l'alcalde, Josep Paré, ha reclamat que la informació sobre les incidències "ha d'arribar a les administracions, però en especial als usuaris, quan s'estan produint". El batlle considera que en tot aquest temps la comunicació "ha fallat". Per Paré, si els retards són menors, "ben comunicats amb els horaris reals de funcionament del servei", el servei alternatiu no hauria de fer falta. Ara bé, "si el servei té incidències que afecten diàriament o setmanalment els usuaris, per la importància de l'R3, s'ha de poder garantir el servei i si fa falta activar un servei alternatiu com el que hi ha hagut durant el tall".

Durant la reunió, l'operadora ha justificat les incidències amb problemes d'"assentament" de la infraestructura i ha avisat que fins al 4 de març no es podrà recuperar part de la normalitat a l'R3. El regidor de Mobilitat de l'Ajuntament de Vic, Guillem Membrives, ha assenyalat que mentre es mantingui aquesta situació de provisionalitat, el consistori reclama la continuïtat de tots els reforços per carretera. De fet, el regidor ha posat en valor el servei per carretera. "Poc a poc es van anar ubicant els reforços allò on tocaven i el reforç per carretera va poder arribar a cobrir fins a un punt acceptable la mancança del tren", ha assenyalat. "Demanem que això segueixi així fins acabades les obres". "Amb les dades que tenim ara, crec que hauria estat millor un sol tall llarg", ha afegit.

El regidor d'Urbanisme de Parets del Vallès, Lucio Gat, ha destacat que de cara al proper tall els preocupa com s'està gestionant sobretot la qüestió de la comunicació, "saber amb antelació què passarà". "La informació és vital", ha afegit. Relacionat amb la informació que reben els usuaris, el regidor també ha demanat que per exemple durant els talls els usuaris no hagin d'esperar a escoltar per megafonia a quina andana han d'anar a esperar el seu tren, sinó que pugui ser un aspecte ja establert i que sempre sigui el mateix. El regidor també ha insistit en la idea que si les incidències continuen, cal apostar per recuperar el servei alternatiu per carretera.

D'altra banda, l'alcalde de Centelles s'ha mostrat crític amb la gestió dels tempos que ha fet la Generalitat. "Aquesta reunió s'hauria hagut de fer prèvia al tall. Hauria d'haver estat una demanda de la Generalitat. La reunió arriba tard i sense propostes".

Col·lapse de la línia R3

Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, el seu portaveu, Marc Janeras, ha explicat a l'ACN que han sortit de la reunió "preocupats" i "decebuts". Ha explicat que intuïen que s'estaven gestionant les obres d'una forma "deficient", però ha explicat que després de la reunió ho han "constatat". "No hi ha plantejaments de millora ni rectificació ni ningú depurarà responsabilitats", ha dit. "És un anar sobrevivint i anar improvisant", ha afegit.

"Després d'un tall de tres mesos i mig no garanteixen una certa normalitat fins el 4 de març", ha criticat Janeras. "És un despropòsit absolut. Tot són excuses". El portaveu de la plataforma considera que després del tall "han reobert a precari", amb una sèrie de limitacions, "i sense haver previst bé les circulacions". Segon Janeras, l'R3 està "en col·lapse" i, a més, "reconeixen que no són capaços d'arreglar-ho fins al dia 4. Això és inassumible", ha lamentat.

Per a la plataforma també és indispensable un una alternativa de transport per garantir la mobilitat. "Tampoc la Generalitat no pot donar per bones aquestes explicacions, no es pot esperar 15 dies a veure si la cosa comença a anar bé", ha afegit Janeras.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat