Modernitzen 17 quilòmetres d'una línia elèctrica d'alta tensió al Segrià

La companyia Endesa està finalitzant un dels projectes més ambiciosos a Ponent que comporta la modernització de 17 quilòmetres d'una línia elèctrica d'alta tensió a 66 kV al Segrià.

En concret transcorre pels municipis de Lleida, Alguaire, Almacelles, Alpicat i Torrefarrera, on se substituiran 133 suports (107 de formigó i 26 de metàl·lics) amb l'objectiu de reforçar la xarxa de transport a Ponent i incrementar la qualitat del servei. Els treballs costaran 2,4 MEUR, aportats per la companyia. A més a més, els nous elements que es posen són més llars per augmentar les distàncies d'aïllament i protegir així aus de gran envergadura. Les obres van començar l'abril de 2022 i també s'han desenvolupat en pobles de la Franja, com Altorricó.

La línia que s'està renovant neix al barri dels Magraners, a la ciutat de Lleida, a la subestació del mateix nom, i discorre fins al terme municipal d'Altorricó, a la comarca de la Llitera, a la Franja de Ponent. El projecte preveu la reforma integral de la infraestructura, tot utilitzant el mateix traçat actual. Així, s'estan substituint els suports existents de formigó i metàl·lics per uns de nous també metàl·lics però amb un disseny molt més sòlid i robust, amb la qual cosa s'aconsegueix no només una distribució més òptima i fer més resistent la línia, sinó que permetrà reduir el número de torres, passant de les 133 actuals a les 82 (48 menys). De moment, en una primera fase, l'actuació es cenyeix únicament al tram català de la infraestructura.

Igualment, la reforma també inclou el cablejat de la línia i la renovació de tots els aïlladors de la infraestructura. S'eliminaran els antics i se'n col·loquen prop de 500 de nova tecnologia fabricats amb material polimètric, un compost a base de fibra de vidre i silicona que aporta significatius avantatges respecte als anteriors. En concret, tenen un pes més lleuger i major resistència a les inclemències del temps, com la calamarsa, les pedregades o les descàrregues de llamps, o també el vandalisme. Els nous elements són més llars per augmentar les distàncies d'aïllament per aconseguir separacions més grans amb els elements en tensió i, així, protegir les aus de gran envergadura, de manera que la línia resultant es preveu que estigui adaptada per a la protecció de l'avifauna.

També s'ha actuat en una derivació de la línia principal, que va fins a la subestació de Raimat. La intervenció, d'un gran valor mediambiental, s'encamina a protegir les cigonyes, una actuació molt estesa a Ponent. D'aquesta manera, s'han dotat totes les ferramentes de la instal·lació amb fundes aïllants per evitar que quan aquestes aus volin o utilitzin el cap de les torres per reposar puguin patir qualsevol mena d'incident elèctric quan estenguin les ales.

Amb aquest tipus d'intervencions, la companyia vol reforçar les instal·lacions davant de l'increment de demanda que pugui produir-se en el futur com a conseqüència de l'electrificació de l'economia, o el que és el mateix, l'augment de l'ús de l'electricitat produïda a partir d'energies renovables per tal de reduir l'ús de tecnologies que emeten CO2.

Grup El Cargol

 

Membres de:

Amb la col·laboració de:

✉️ info@ lesvegueries.cat 
✉️ publicitat@ lesvegueries.cat